Клисарова: Учебните програми да са съобразени с икономиката

Клисарова: Учебните програми да са съобразени с икономиката
След срещата с директорите министър Клисарова посети училището в с. Каменар, което е сред училищата с най-ниски резултати в страната, и подари на децата книги като част от кампанията „Ваканция за четене 2013“. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Трябва да се работи в посока план-приемът и учебните програми в професионалните училища да бъдат съобразени с прогнозите и желанията на икономиката, заяви министърът на образованието и науката проф. д-р Анелия Клисарова във Варна, предава БГНЕС.

Клисарова бе на среща с директори на професионални държавни и частни училища в града, обсъди проблемите и отговори на въпроси, свързани с предстоящи промени в наредбите и законите, които ще улеснят работата и ще подобрят качеството на професионалните училища в страната.

На срещата присъстваха областният управител в оставка Коста Базитов, началникът на РИО – Варна, Величко Тодоров и Томчо Томов, ръководител на Националния център за оценка на компетенциите.

„Ако трябва да се вземат спешни мерки за доближаване на професионалното образование до бизнеса, могат да се направят изменения и допълнения в Закона за професионалното образование и обучение“, каза министърът.

„За по-сериозна реформа ще е необходимо първо да се приеме Законът за средното образование и след това към него да се адаптира Законът за професионалното образование и обучение“, посочи Клисарова.

От Българската стопанска камара са възприели идеята за създаване на Фонд за професионално обучение, какъвто има в Дания, посочи още образователният министър.

Обмисля се и идеята за въвеждане на защитени професии по подобие на защитените училища.

Това ще се отнася за непривлекателни професии, но от особена важност за държавата. Обучението по тези професии може да бъде мотивирано от държавата чрез отпускане на стипендии.

Директорите на варненските професионални училища наблегнаха на необходимостта от сътрудничество с бизнеса и най-вече по отношение на практическата среда за усвояване на знания и умения по време на обучението.

Те поискаха паралелките в професионалното образование, които нямат точно 18 ученици, да могат да съществуват и с няколко бройки по-малко, тъй като това е нещо, което може да стане с промяна на Наредба, а не да се чака приемането на новия закон.

На срещата бяха обсъдени и други проблеми, като нелоялната конкуренция от Центровете за професионално обучение, недостига на учители, качеството на професионална подготовка, въвеждане на гъвкави пътеки за професионална ориентация.

Специално внимание бе отделено на дуалната система на обучение, валидацията на компетенции, знания и умения, придобити по неформален път, модулно обучение и така наречената кредитна система в професионалното образование, която да се обвърже с надграждането на знания и умения и учене през целия живот.

След срещата с директорите министър Клисарова посети училището в с. Каменар, което е сред училищата с най-ниски резултати в страната, и подари на децата книги като част от кампанията „Ваканция за четене 2013“.

В знак на благодарност тя получи рисунка от възпитаниците на училището.

#Анелия Клисарова #образование #икономика

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Образование
Последно от Образование

Всички новини от Образование »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"