Пиетро Луиджи Гиа: България предлага насърчаваща инвестициите среда

Пиетро Луиджи Гиа: България предлага насърчаваща инвестициите среда
A A+ A++ A

Пиетро Луиджи Гиа e управител на много италиански дружества, избрали област Пловдив за развиване на дейността си. Съветник на Конфиндустрия България от 2001 г. и е заемал длъжността председател от ноември 2005 г. до октомври 2006 г. Гиа беше преизбран за председател на Конфиндустрия България на 16 март 2011 г. През 2012 бе преизбран като член на Управителния съвет. Пиетро Луиджи Гиа фигура за италианското предприемачество в България повече от 20 години, почетен консул на Италия в Пловдив.

Г-н Гиа, интернационализацията е основното предизвикателство пред бизнеса във все по-глобализиращият се свят. Къде е мястото на България като партньор на италианския бизнес?

В днешно време, вследствие на икономическата криза, процесът на интернационализация вече не е опция, а наложителност за предприятията, които искат да продължат растежа си.

Нещо повече, за италианските предприемачи не е лесно да решат да започнат активност в чужда страна. По тази причина присъствието на асоциация в домакинстващата страна, като Confindustria Bulgaria, която може да помогне на компаниите да достигнат своята интернационализация и да следва дейността им, е основен фактор.

България, в частност, предлага изключително насърчaваща инвестициите среда, поради благосклонната си данъчна система, географската си позиция (централна позиция между Европа и Азия и близостта й до Италия), ниските разходи за бизнес и наличието на висококвалифицирана работна ръка – примери за няколко положителни страни, които правят инвестирането в тази държава толкова печелившо. Всъщност, данните показват, че редица италиански компании са избрали България за интернационализацията на своята дейност.

Ако погледнем числата зад Confindustria Bulgaria, можем да добием представа за добре установеното италианско присъствие в страната: 250 компании, с 2 млрд. евро преки инвестиции, 1,8 млрд. евро оборот и 25 хил. работни места. Друг фактор, който потвърждава тясната връзка между нашите страни, е двустранната търговия между Италия и България, където двете страни се нареждат на водещите места като търговски партньори.

Данните за 2013 г. показват, че вносът от Италия в България се е увеличил с 23,6%, а от България към Италия - с 25,4%. Какви цели си поставя Вашата организация?

Въпреки положителната тенденция, която двустранната търговия между страните ни показва, ние смятаме, че все още има място за подобрение и на италианския износ в България, и на българския износ в Италия. Едно от основните препятствия е фактът, че двете страни не се познават достатъчно добре една друга.

Въпреки, че българите познават и оценяват италианските продукти, те често не знаят за италианската индустриална система и предприемачество.

От друга страна, Италия и италианските компании имат оскъдна информация за българския пазар и възможностите, които страната предлага за инвестиции. Страна с висок потенциал, политически стабилна, с квалифицирана работна ръка и близка до Италия в културно отношение. Българските институции трябва да подкрепят повече този процес; по тази причина, ние очакваме по-силно обвързване от тяхна страна по отношение на ангажимента за промотирането на страната в чужбина.

Ние искаме България да расте по-силна и напредваща.

Освен класическите сектори като земеделие, лека и тежка промишленост, какви са амбициите за италианските фирми у нас - например в областта на високите технологии?

Гледайки данните за италианските инвестиции в България, става видно, че основните сектори, в които италианските компании влагат средства в България, са текстилната промишленост, металургията, земеделието, производството на електрическо оборудване, енергийния сектор, инфраструктура и финанси – основната банка в държавата, Булбанк, е част от италианската UniCredit.

Що се отнася до високотехнологичния сектор, Италия има силно развити химическа индустрия и информационни технологии, както в изследователската дейност, така и в разработването на нови продукти за пазара. В тази сфера, България, с традициите си в изследователската дейност и висококвалифицираната си работна ръка, може да бъде перфектен бизнес инкубатор, където италианските технологии могат да се подобрят и в същото време да пренесат своето умение в България.

Наскоро, Confindustria Bulgaria взе участие в кръгла маса, организирана от Италианската Търговска Агенция и Софийския Технологичен Парк в рамките на Италианския Фестивал, относно възможностите за съдействие между Италия и България в иновационния и технологичен сектор. Събитието имаше за цел да представи проекта за Софийския Технологичен Парк - първият технологичен парк в България, чието представяне е насрочено за 2015 г.

Паркът, създаден с 42,5 млн. евро от Европейския съюз и 7,5 млн. евро от държавния бюджет, има за цел да засили конкурентността на науката и предприемачеството в България и да подобри обмяната на знание и най-добрите практики между двете страни. Това може да е друга важна възможност.

Как форумът „Международен бизнес джобен формат - малките и средни италиански предприятия в условията на българския пазар” ще помогне за засилване на икономическите връзки между нашите две страни?

Събитието „Международен бизнес джобен формат“, което сме организирали със съдействието на Италианската Търговска Агенция и подкрепата на UniCredit Bulbank и Generali Bulgaria, бе изцяло отдадено на темата за интернационализацията на дребните и средни италиански бизнеси в България.

Представители на италиански институции, български държани агенции, бизнес асоциации и на бизнес и финансовите сектори присъстваха на конференцията, за да дискутират предизвикателствата и възможностите, които българският пазар предлага на чуждите инвеститори.

След първото заседание, някои предприемачи споделиха за успехите си в България, а на последното, представители на инвестиционни агенции от финансовия и застрахователен сектор представиха инструментите, с които малките и средни предприятия разполагат, ако искат да инвестират в България.

Конкретно, освен организиращите асоциации, в събитието участваха италианското посолство, Confindustria, основната италианска организация от компании за производство и услуги, КРИБ, Конфедерацията на индустриалците и работодатели в България, UniCredit Bulbank, Generali Bulgaria, BSMEPA, Българската агенция за малки и средни предприятия, Българската агенция по инвестициите и Assolombarda, асоциацията на индустриалците в региона на Милан, една от най-богатите в Европа.

Събирайки заедно личности от двете държави и от бизнес средите и институциите, мероприятието ще допринесе за засилването на връзките между Италия и България.

Какво постигнаха италианските фирми (големи, средни и малки), които избраха България, тази страна, за да интернационализират дейността си?

За да ви дам за пример как италианските предприемачи успяха да се интернационализират в България, ще ви споделя моята лична история. Когато през 90-те години на миналия век реших да се преместя в тази държава, сметнах, че тя има правилните качества да расте силно и да се развива след прехода.

Започнах от София, а после се преместих в Пловдив, където живея в момента. В този очарователен град намерих перфектните условия за италианските компании: добри човешки ресурси, воля да се подобри бизнес средата и много добър индустриален потенциал.

В началото ми отне време да накарам италианските ми колеги да разберат, че България, и Пловдив в частност, бяха правилните места за започване на нов бизнес или преместване на част от тяхното производство.

Постепенно, все повече и повече италиански компании осъзнаха простата истина, а първите успехи убедиха и по-скептичните. В момента, съм изпълнителен директор на около 40 италиански компании в България, а екипът ми – най-вече италиано говорящи българи – ме подкрепя чудесно в справянето с огромния обем работа.

Производството и изграждането са двата основни сектора, в които функционираме, но нови, интересни възможности се появяват и в други полета, като земеделие и енергетика например.

Нашата общност е огромна и сега става още по-голяма. Нищо чудно да чуете хора да разговарят на италиански по улиците в Пловдив – всъщност, много италиански управители и техници живеят в града.

Още повече, градът идеално обърна вниманието си към нашата бизнес общност. Сега е обичайно да намерите млади и умели български управители, които наистина допринасят за ежедневния успех на нашите компании.

Това е поредният пример за добра възможност за икономическо взаимодействие между Италия и България.

С какви трудности се сблъсквате Вие и вашите колеги в България?

Ние само можем да оценим позитивно бизнес средата в България, имайки предвид благоприятния макроикономически имидж, който насърчава преките чужди инвестиции и поощрява бизнес инициативите и международните партньорства.

Очевидно, кризатата бе усетена дори тук, въпреки че, възстановяването на икономиката в България беше по-гъвкаво от други държави. Ако погледнем двустранните търговски връзки между двете страни, можем да видим, че Италия все още е сред първите търговски партньори на България и трета на световно ниво след Германия и Русия.

Това са положителни фактори, които правят инвестирането в България стойностно, въпреки трудностите, които всеки предприемач може да срещне. Още повече, има асоциации като Confindustria Bulgaria, които напълно отдават дейността си за да подкрепят италианските компании, които са решили да инвестират в тази страна и да им помагат да решават проблемите, които могат да възникнат в процеса на индустриализация.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Интервю
Последно от Интервю

Всички новини от Интервю »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"