Палеонтолози: Неандерталците също са боледували от рак

Учени са открили в пещерата Крапина в Хърватия ребро на неандерталец с признаци, сочещи за заболяване на рак на костите. Болестта е възникнала в резултат на фиброзна дисплазия, съобщава РИА Новости.

Дейвид Фрайер от Канзаския университет и неговите колеги направили неочакваното откритие, докато изучавали кости на неандерталци, обитавали пещери на територията на съвременна Хърватия. В пещерата Крапина, на 55 км северно от Загреб, те открили ребро от древен жител на Европа, чията форма и структура привлекли вниманието им. Учените го изследвали с помощта на микротомограф и анализирали снимките, опитвайки се да изяснят природата на повредите и израстъците на повърхността му.

Оказало се, че неандерталецът на средна възраст, чието е реброто, е страдал от рядко наследствено заболяване на костите — фиброзна дисплазия. Тя възниква в резултат на повреда на гена ACVR1, което води до неконтролирано нарастване на костната тъкан в различни части от скелета. В случая с неандерталеца от Крапина болестта е станали причина за появата на неголямо раково образувание, прорасло извън пределите на реброто.

Според Фрайер и колегите му находката свидетелства за това, че ракът е съществувал като заболяване сред хора дълго преди появата на цивилизацията. Учените предполагат, че разпространението на раковите заболявания в днешно време не са свързани с влошаването на екологичното състояние на планетата, а със значителното увеличаване на средната продължителност на живота.

#неандерталци #учени