Неяснота около „Бургас–Александруполис“ още седмица

Неяснота около „Бургас–Александруполис“ още седмица
A A+ A++ A

Министерството на околната среда и водите отложи с още седмица крайното си решение за съдбата на петролопровода „Бургас–Александруполис“.

Решението на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) за екооценката на проекта за строежа на петролопровода „Бургас–Александруполис“ се отлага с още една седмица, съобщиха от ековедомството пред Mediapool в понеделник.

На 31 октомври изтече законоустановеният срок, в който министерството трябваше да каже окончателно дали допуска за обществено обсъждане оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта за нефтопровода и съответно разглеждането му от Висшия екологичен експертен съвет, или го отхвърля – което би означавало край на противоречивия проект за пренасяне на руски нефт покрай Босфора.

Инвеститорът в проекта – българско-гръцко-руската компания „Трансболкан Пайплайн“, внесе за разглеждане в българското екологично министерство преработената си екооценка за петролопровода в последния момент – 30 септември, но времето за разглеждане на голямата по обем техническа документация не е стигнало на експертите от МОСВ, затова те си дават още време, за да се запознаят с тънкостите на проекта, обясниха от МОСВ.

Така решението, което ще определи съдбата на „Бургас–Александруполис“, се отлага за следващия понеделник.

Mediapool припомня, че проектът вече има одобрена оценка за съвместимост с екомрежата „НАТУРА 2000“, през част от чиито територии ще минава трасето; ОВОС-ът обаче бе връщан три пъти за допълване на алтернативния вариант за разтоварване на танкерите с петрол преди прекачването на суровината в тръбопровода.

Първоначалното предложение на „Трансболкан Пайплайн“, в която контролът държат руски компании с 51%, а останалите си делят поравно българска и гръцки компания, бе за разтоварване на буйове навътре в морето край Бургас.

МОСВ обаче поиска да й се предложи и вариант за разтоварване на пристанище, тъй като много от местните жители се притесняват, че съоръжението ще окаже вредно влияние и на околната среда, и на туризма.

Междувременно неколкократното отлагане на произнасянето от страна на МОСВ по екооценката на „Бургас–Александруполис“ доведе до остри критики и обвинения от страна на висшестоящи руски и гръцки официални лица към кабинета „Борисов“, че с протакането и потенциалното спиране на проекта се обслужват американски петролни интереси.

Строителството на трансбалканския петролопровод, който трябваше да свързва пристанището Бургас на Черно море с Александруполис на Егейско, срещаше редица трудности заради опасенията на София, че може да нанесе вреди на околната среда.

Проектът предвижда над половината от петролопровода да преминава през българска територия.

Руската компания „Транснефт“ неколкократно изразява недоволство от факта, че България не финансира и не изпълнява задълженията си по проекта. 300-километровият тръбопровод е проектиран да пренася близо 35 млн. тона петрол годишно с опцията за разширяване на капацитета му до 50 млн. тона. Целта му е да облекчи трафика на танкери през Босфора и Дарданелите. Русия притежава 51% от проекта, докато България и Гърция делят поравно останалите 49%.

#Гърция #Русия #ОВОС #НАТУРА 2000 #екологична оценка #Транснефт #Трансболкан пайплайн #нефт #петролопровод #Бургас-Александруполис #МОСВ #Министерство на околната среда и водите

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай