ЕК отлага, но не спира еврофондовете за пътища в България

ЕК отлага, но не спира еврофондовете за пътища в България
Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова съобщи, че участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще трябва да остане за следващия програмен период - 2014-2020 г. - поради липса на достатъчно средства по ОП "Транспорт." Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Европейската комисия не планира да спре плащания за инфраструктурни проекти в България, но фондовете по Оперативната програма "Транспорт" може да не стигнат за всички проекти за периода до 2013 г., съобщи говорителят на ЕК за регионалната политика Тон ван Лиероп.

Това означава, че финансирането на част от тях ще остане за след 2014 г., обясни той.

''Не планираме да режем, отказваме или прекратяваме никакви плащания. Може обаче внезапно да се окаже, че има твърде много проекти - по причини, свързани с планирането и финансите, и че няма възможност всички те да се реализират с парите, предвидени за транспорт в настоящата бюджетна рамка - до края на 2013 г.'', посочи Лиероп в интервю за БНР.

''За този период за България са предвидени близо 2 млрд. евро за транспорт. От тях 1 млрд., или половината от парите, са за магистрали.

Част от тези пари обаче вече са усвоени, т.е. някои от проектите ще трябва да останат за следващата финансова рамка – след 2014 г.'', обясни още той.

Представителят на ЕК разясни, че сред засегнатите от отложеното финансиране проекти може да са тунелът в Кресненското дефиле по магистрала "Струма" и магистрала "Тракия".

Той обаче бе категоричен, че на този етап не става въпрос за загуба на пари, а поради финансови причини и причини, свързани с планирането, се очаква пренасочване към следващия финансов период (2014-2020 г.).

Тон ван Лиероп съобщи още, че днес ЕК ще представи новите принципи за финансиране от еврофондовете след 2014 година, като към момента няма да бъдат обявявани числа и проценти по държави и вид дейности.

Основното в новите правила ще е е фокусът върху определени сектори, които ще направят Европа по-иновативна, т.е. инвестиции в нови продукти и методи на производство, както и в енергийна ефективност, обясни той.

Информацията, изнесена от говорителя на ЕК, беше потвърдена пред БНР и от министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Тя съобщи, че предвидените по ОП ''Транспорт'' 1 млрд. евро няма да стигнат за всички ключови проекти, поради което участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще трябва да остане за следващия програмен период - 2014-2020 година.

''Лот 3 на магистрала "Струма" е изключително сложен проект, за който е необходим, поне по настоящата разработка, 13-километров тунел през дефилето, през скалата, което наистина ще струва, поне изчисленията към днешна дата казват, един милиард евро. Ние нямаме този милиард'', каза Павлова.

Тя обаче гарантира, че плащанията за магистрала "Тракия" са гарантирани и в момента се изготвя сертификат към ЕК, която би трябвало да възстанови средствата до края на годината.

''Проблем с финансирането на автомагистрала "Тракия" няма и не би могло да има. Това е проект с одобрена апликационна форма от ЕК'', категоричен пред БНР беше и министърът по усвоияване на еврофондовете Томислав Дончев.

Той потвърди, че автомагистрала "Струма" е изключително скъп обект, специално по отношение на Лот 3 в Кресненското дефиле. По думите му стойността на отсечката се оценява на 800 млрд. евро, но може и да се оскъпи допълнително.

Към момента апликационната форма за автомагистрала "Струма" не е постъпила в ЕК, но министърът обеща това да се случи в най-кратки срокове, вероятно през следващите няколко седмици.

Колкото до проекта за магистралата „София-Калотина," който също е част от ОП Транспорт, Дончев е убеден, че той със сигурност ще намери финансиране в рамките на настоящия програмен период, т.е. до 2013 г.

#ЕК #Европейската комисия #еврофондове #финансиране #инфраструктурни проекти #магистрала "Струма" #магистрала "Тракия" #оперативни програми на ЕС #Оперативна програма "Транспорт" #Кресненско дефиле #министър за еврофондовете #Томислав Дончев #усвояване #Лиляна Павлова #министър на регионалното развитие и благоустройството

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Брюксел
Последно от Брюксел

Всички новини от Брюксел »