МРРБ предлага въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили

МРРБ предлага въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили
A A+ A++ A

Министерството на регионалното развитие и благоустройството предлага въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили до 3,5 тона. Това е заложено в проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата, който e подготвен от ведомството. Мярката ще позволи на шофьорите да ползват републиканската пътна мрежа само в рамките на едно денонощие, без да се налага да купуват уикенд, седмична или по-дългосрочна винетка, каквато е практиката към момента.

Инициативата на МРРБ е в изпълнение на изискванията на Директива (ЕС) 2022/362 на Европейския парламент и на Съвета от 24 февруари 2022 година относно таксуването на превозни средства за използване на определени инфраструктури. Чрез нея се цели осигуряването на нова опция за краткосрочно използване на платената пътна мрежа, което отговаря на нуждите на потребителите и обществените очаквания за по-голяма мобилност и достъпност.

Предложеното изменение по отношение на въвеждането на еднодневната винетна такса ще влезе в сила в 6-месечен срок от обнародването на ЗИД на Закона за пътищата в „Държавен вестник". Това отлагане е необходимо с оглед извършването на доработка на функционалностите на тол системата. Цената на еднодневната винетка ще бъде определена допълнително.

Предвидени са и съществени промени в методиката за определяне на тол таксите, които заплащат тежкотоварните превозвани средства над 3,5 тона. Съгласно европейските изисквания се въвежда задължително диференциране на таксите според екологичните характеристики на автомобилите. Така цената на тол таксата за километър ще се определя не само според категорията и броя оси на автомобила и класа емисии EURO, но и в зависимост от класа емисии на СО2 на превозното средство.

Директивата, която се транспонира в българското законодателство, предвижда финансови стимули с облекчени ставки или премии за насърчаване на преминаването към по-модерни, по-екологични и нисковъглеродни превозни средства. Същевременно най-старите и замърсяващи камиони с най-ниски еврокатегории ще плащат по-скъпи тол такси.


Екологични ползи и принципът "замърсителят плаща"
Очаква се промените в Закона за пътищата да допринесат за подобряване на качеството на атмосферния въздух и намаляване на емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт. Това ще има благоприятен ефект върху общественото здраве чрез предотвратяване на редица респираторни и сърдечно-съдови заболявания, причинени от замърсения въздух.

Предвижда се подобряване на условията за живот в населените места, особено в големите градове, където проблемът със задръстванията и наднорменото замърсяване е особено осезаем. В дългосрочен план, предвидените мерки целят ускоряване на прехода към нисковъглеродна мобилност, което е ключов елемент от екологичния преход и усилията на Европейския съюз да постигне климатична неутралност до 2050 година.

Налагането на принципа „замърсителят плаща" ще стимулира по-устойчиви транспортни модели и преминаване към електрически и водородни превозни средства с нулеви емисии. Приходите от по-високите такси за замърсяващите превозни средства допълнително могат да се използват за инвестиции в нисковъглеродна транспортна инфраструктура, енергийна ефективност в транспорта и мерки за декарбонизация на сектора.

В 6-месечен срок от влизането на закона в сила се предвижда да бъде извършено изменение в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. С проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата се въвеждат и други понятия, свързани с пътищата и таксите за тяхното ползване.

#винетки

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »

Анкета

Как оценявате подготовката на България за приемане на еврото?