199331 статии       |       400 интервюта       |       1524 снимки       |       38125 абоната       |      
USD 1.62918| EUR 1.95583| GBP 2.267|
In English На русском

КЛЮЧОВИ ДУМИ ДНЕС:   ПротестиКоронавирусБрекзитПо ваш сигналПарламентарни Избори 2021

Размер на шрифта:   

„Файненшъл Таймс“: България – открита към инвеститори

17 декември 2012, понеделник / 13:54; Коментари: 1
Send to Kindle
„Файненшъл Таймс“: България – открита към инвеститори
„Грейт Уол", най-голямата частна автомобилна компания в Китай, избра България като тестови пазар за производство на коли в ЕС, сключвайки договор с „Литекс Комерс". Снимка: clubs1.bg

Автор: Керин Хоуп, „Файненшъл Таймс"; Превод: БГНЕС

Едва четири месеца след като си взел шофьорската книжка, Георги Тодоров спечели състезание във Фейсбук за реклама на Voleex C10 хечбек - китайска кола, сглобена от „Литекс Мотърс" в България.

Тодоров, който е студент в София, отговорил на въпроса „Защо трябва да спечеля кола?", като публикувал в социалната мрежа фотошоп снимка на самия себе си до Voleex наред с посланието „Не много често се чувстваш горд, че си българин заради нещо, което е произведено тук, така че съм благодарен на „Грейт Уол Мотърс", че направиха това възможно". Снимката беше харесана от над 25 000 потребители на Фейсбук.

„Грейт Уол", най-голямата частна автомобилна компания в Китай, избра България като тестови пазар за производство на коли в ЕС, сключвайки договор с „Литекс Комерс" - холдинг с интереси в търговията с горива, строителството и футболния отбор „Литекс" Ловеч.

Съвместното дружество с капитал от 120 млн. евро се нарича „Литекс Мотърс".

През февруари в неговия завод, построен върху пустееща земя близо до Ловеч, започнаха да се сглобяват коли Voleex C10 от автомобилни части, произведени в Китай.

В завода работят 160 души, предимно на двадесетина години. Производството надхвърли 1000 автомобила в първите девет месеца от откриването на завода, казва Илия Терзиев, генерален директор на „Литекс Мотърс".

„Все още сме в началото, но се движим по график," казва Терзиев в офиса си над голям шоурум в столицата София. Voleex е сред десетте водещи продавачи в България в категорията на малките коли, допълва Терзиев.

Най-бедната държава членка на ЕС предлага разходи за работна ръка, подобни на тези в Китай, плосък данък от 10% и неразвит местен пазар.

„Грейт Уол" обаче пристигна в България по време на кризата в Европа, която може да постави на изпитание опирането от Китай на ниските цени за стъпване на пазарите в ЕС.

„Това е смело начинание... Ще са необходими две години, за да разберем дали ще бъде успешно," казва Павел Езекиев, партньор в „Невек Кепитъл Партнърс", инвестиционен мениджър в два софийски фонда, които инвестират в Източна Европа.

Дори когато заводът на „Литекс" заработи с пълен капацитет от 50 000 коли годишно, производството му ще е далеч зад западните концерни в Централна и Източна Европа.

Получила тласък от присъствието на големи имена като „Фолксваген" и „Киа Мотърс", Словакия ще произведе над 750 000 коли тази година, а Чехия – над 600 000.

„Грейт Уол" притежава само 10% от акциите в „Литекс Мотърс". Останалата част от компания е собственост на Гриша Ганчев и Цветан Василев, влиятелни български олигарси.

България има противоречива история като производител на автомобили. По време на комунизма държавната Българска компания сглобяваше Москвич 408 с автомобилни части, доставяни от СССР. Съвместното дружество с кратък живот между британската компания „Роувър" и частната българска компания „Дару Груп" за производство на „Роувър Маестро" в София беше прекратено през 1996 г. заради финансови проблеми на „Дару".

България гледаше отстрани, докато Полша, Унгария, Чехия и Словакия привличаха чуждестранни автомобилни производители, търсещи заводи с ниски производствени разходи в новите държави членки на ЕС.

След като „Рено" купи „Дачия" в Румъния, а „Фиат" се настани в Сърбия, „остана една дупка в регионалната карта на автомобилните производители – България, и ние я запълнихме", казва Терзиев.

Въпреки че „Грейт Уол" е най-големият китайски производител на джипове и пикапи, компанията избра да създаде своя марка в България с нискобюджетна градска кола.Voleex C10 се продава на цена от 15 000 лева (7650 евро), съревновавайки се с подобни модели на „Дачия" и „Ситроен".

Voleex C10 вече се изнася в Македония като по-достъпна алтернатива на „Фиат" 500 L, произвеждан в бившия завод „Юго" в съседна Сърбия. Има планове за откриването на автомобилен салон в Гърция, където продажбите на „Мерцедес", БВМ и „Ауди" намаляха заради рецесията.

От догодина „Грейт Уол" ще започне да произвежда в Ловеч по-скъпия пикап Steed 5, известен в Китай като Wingle. Вътрешните продажби изглеждат обещаващи, тъй като пикапът е най-популярният тип коли в България, казва Терзиев. Автомобилът ще се продава за около 25 000 лева (12 760 евро).

Следващият ще бъде Hover 3, най-продаваният джип в Китай, чието производство трябва да започне през 2013 г. За успокояване на притесненията на клиентите относно надеждността на колите и трите марки „Грейт Уол" в България имат петгодишна гаранция.

Борислав Стефанов, директор на Българската агенция за инвестиции, казва: „Автомобилният сектор вече привлича значително количество чуждестранни инвестиции и много доставчици искат да имат местна клиентела... Очакваме „Грейт Уол" да се обърне към местни компании в момент, когато става все по-свързана с българския пазар".

Терзиев не се безпокои от затрудненията на европейската автомобилна индустрия, като казва, че „Литекс" е прекалено малка и прекалено нова компания, за да бъде засегната от тях. Производството ще достигне 15 000 коли само през 2015 г., когато според Терзиев марките „Грейт Уол" ще се възползват от растежа на възстановяваща се Европа.

Износът обаче ще бъде от основна важност за постигането на целта от 10 000 коли през 2014 г. Със седем милиона души население и средна месечна заплата под 400 евро България е един от най-малките автомобилни пазари в ЕС.

Само 27 000 нови коли бяха продадени в България през 2011 г. спрямо над 250 000 внесени автомобила втора ръка, главно „Мерцедес" и БМВ, които продължават да се смятат за символ на висок статус, въпреки че моделите са остарели за северноевропейските стандарти.

Прогнозите са икономиката на страната да нарасне с около 2% догодина, но след няколко години на почти нулев растеж българските потребители остават предпазливи относно разходите за големи покупки като нова кола.

Някои наблюдатели смятат, че „Грейт Уол" може да изгради пазарен дял по-бързо в части на Западните Балкани, които избегнаха най-лошите последици от кризата благодарение на голямата си сива икономика. Черна гора, Босна и Херцеговина, Албания и Косово имат бурно развиваща се и амбициозна средна класа.

„Ако погледнем към Южните и Западните Балкани, ще видим, че има 20 милиона души, които биха са определили като средна класа с ниски доходи. Това може да е пазарът за износ, който „Грейт Уол" търси," казва Езекиев.

ђеклама:
Разпечатай | Изпрати
» Напиши статия и ти
Още по темата:
Тагове:
Реклама:
Реклама: