Пациенти откриха чрез е-Здраве злоупотреби с леченията им заради източване на пари
Изминаха почти два месеца от старта на услугата за достъп на пациентите до електронното им досие, чрез мобилното приложение е-Здраве (тя заработи от 02 септември 2024 г.) Данните показват, че до настоящия момент в национален мащаб в РЗОК, в офисите на РЗИ и в офисите на "Информационно обслужване" АД са извършени общо 29 197 сдвоявания. От тях през септември са направени 23 664 сдвоявания, а до момента през октомври – 5 533.
Както е известно, всички потребители на приложението имат възможност да активират получаването на известия, като по този начин своевременно са информирани за нови записи в електронното им пациентско досие - издадена рецепта, направление, готов резултат от лабораторно изследване, прегледи и др. Това е ефективна форма на контрол на лечебните заведения и аптеките, договорни партньори на НЗОК, в процеса на здравното обслужване и неговото заплащане.
Проличаха злоупотреби с пациенти за пари
В ЦУ на НЗОК са постъпили жалби и сигнали от здравноосигурени, които, след като са се запознали с електронното си здравно досие, са открили в него неверни данни, свързани с отчетена, но неизвършена медицинска дейност от изпълнители на медицинска и дентална помощ. По сигналите са извършени проверки, като са наложени следните санкции: "финансова неустойка“, "частично прекратяване на договора“ и възстановяване на неоснователно получени суми.
В тази връзка НЗОК насърчава всички здравноосигурени да продължават активно да проверяват информацията в пациентските си досиета, тъй като само чрез тяхното съдействие в тази посока институцията ще може да подобри контрола върху изразходването на обществения ресурс, да предпази здравната система от злоупотреби и източване на публични средства.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)
Още по темата:
- » Вижте за какви медицински изделия заплаща НЗОК
- » НЗОК ще заплаща разходите за онкологични заболявания?
- » НЗОК изчерпа бюджета за рецепти