Горещи данни! ГЕРБ води с много, ДПС гази "Промянта"

Горещи данни! ГЕРБ води с много, ДПС гази "Промянта"
A A+ A++ A

Горещи социологически данни в разказа на предизборната кампания. ГЕРБ води с 10% пред „Продължаваме промяната”, а ДПС гази ПП за второто място. Това сочи новото проучване на агенция "Тренд", направено по поръчка на "24 часа" сред 1003 души над 18 години чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" в периода 11-18 май. Изследването е представително за пълнолетното население на страната.

"Вижда се едно отлепване от страна на ГЕРБ от втората политическа сила - която и да е тя, и това се дължи не толкова на силна мобилизация. Големият въпрос е коя ще бъде втората политическа сила", посочи Ивелина Славкова пред бТВ. За партията на Бойко Борисов са заявили, че ще гласуват 26,1%.

Предизборната кампания би трябвало да подреди картината. Разликата между ПП-ДБ и ДПС е в рамките на статистическата грешка. На ПП „Тренд” дават - 15,4%, на ДПС - 14,9%, на "Възраждане" - 14,8%. Преди дни агенция Медиана постави на второ място „Възраждане”, на трето ДПС, на четвърто „Продължаваме промяната”.

БСП задържа пета позиция с 8,5% от гласуващите, следвана от „Има такъв народ" с 5,5%.

Заради малките разлики в процентите на втория, третия и четвъртия в подредбата и поради възможността на парламентарните избори да се гласува и в страни извън Европейски съюз, подреждането на формациите на парламентарните и европейските избори може да бъде различно.

Под бариерата за парламентарно представителство остават „Солидарна България“ с 2,4%, „Синя България“ с 1,8%, „Левицата“ с 1,4%, „Български възход с 1,2% и ВМРО с 1,1%. Опцията „Не подкрепям никого" събира малко над 5%, но резултатът не участва в разпределението.

„48% от хората посочват, че ще излязат да гласуват. Това са около 2 500 000 - 2 700 000души. Няма особена изненада в сравнение с последното изследване на „Тренд” и спрямо последните избори през април миналата година“, коментира още в „Тази сутрин“ социологът от агенция "Тренд" Евелина Славков.

„Няма нещо ново голямо, което да провокира хората да отидат да гласуват“, посочи още тя.

„Парламентарните избори влияят на европейските избори в контекста на повишаване на избирателната активност. Имахме подозрения, че ако изборите не бяха 2 в 1 вероятността да бъдем под 2 милиона души по отношение на европейските избори, е съвсем реална“, обясни Славкова.

По думите ѝ около 20% от избирателите решават дали да гласуват и за кого в последната една седмица, а политическите партии, вече изтощени от тези шести избори - и от финансова гледна точка, съсредоточават кампанията си през последните две седмици.

Според Ивелина Славкова компроматите са нож с две остриета - както могат да демобилизират, така от един момент могат и да провокират повече хора да гласуват.

Ето какви са данните в електоралната подкрепа за Европейския парламент:

Данните са от проучване на „Тренд" по поръчка на „24 часа", посветено на електоралните нагласи на българите. Изследването е реализирано в периода между 11 и 18 май 2024 г. чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" с таблет сред 1003 души на възраст 18+.



#избори

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Политика
Последно от Политика

Всички новини от Политика »

Акценти