„Комерсант": „Газпром" даде ниски цени на София заради „Южен поток"

„Комерсант": „Газпром" даде ниски цени на София заради „Южен поток"
Както и предполагаше „Комерсант", България получи в замяна от „Газпром" отстъпка за „синьото гориво" и се договори да го купува директно от монополиста. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

„Газпром" завърши съгласуването на строителството на газопровода „Южен поток" от Русия за Европа по дъното на Черно море.

Окончателното инвестиционно решение с ключовата за проекта страна България, където газопроводът трябва да излезе на сушата, беше получено в замяна на съществени отстъпки за цената на руския газ, пише „Комерсант", цитиран от БГНЕС

„Газпром" се съгласи да даде на София едни от най-ниските експортни цени, стремейки се да влезе в сроковете, обещани преди година на руския президент Владимир Путин. Но цената на газопровода през това време нарасна до 16.6 млрд. евро, а с оглед на необходимото за проекта разширяване на руската газопреносна система тя може да достигне до 27 млрд. евро.

Президентът на „Газпром" Алексей Милер и изпълнителният директор на Българския енергиен холдинг ( БЕХ) Михаил Андонов в присъствието на българския премиер Бойко Борисов подписаха окончателното инвестиционно решение за изграждането на българската отсечка от „Южен поток".

Както и предполагаше „Комерсант", България получи в замяна от „Газпром" отстъпка за „синьото гориво" и се договори да го купува директно от монополиста.

„През последните години загубихме милиони заради посредниците (по-рано доставките се правеха чрез смесената компания на „Газпром" – „Овергаз"). Получихме отстъпка за газа в размер на 20% от 1 януари 2013 г. и подписахме договор за десет години", заяви Борисов.

Алексей Милер потвърди, че цената на газа за България през следващата година „ще бъде една от най-ниските". България планира да купува около 2,9 милиарда куб.м. газ годишно, но може да намали количеството на взимания газ с 20%.

„Ние се решихме на тази стъпка, и аз искам да подчертая, че това беше направено благодарение на стратегическото партньорство в газовата сфера", разясни президентът на „Газпром".

България беше последната от транзитните страни, с която „Газпром" трябваше да се договори за започването на строителството на „Южен поток". Основната тръба трябва да премине от Анапа по дъното на Черно море през турски териториални води и да излезе в България, а оттам през Сърбия, Унгария и Словения да достигне до италианския град Тревизио.

С останалите транзитни страни от сухоземния участък „Газпром" успя да се договори през последните три седмици. В сряда бордът на директорите на „Саут Стрийм Транспрт" (South Stream Transport AG) – „Газпром" — 50%, ЕНИ — 20%, „Уинтерхол" и „ЕдФ" - по 15%) прие окончателното инвестиционно решение за морския участък и утвърди пререгистрацията на компанията в Амстердам (преди това операторът беше швейцарски резидент). Турция даде разрешение за строителството на тръбата в нейни води още на 28 декември 2011 г.

Идеята за строителството на „Южен поток" за доставката на руски газ в Европа по южния маршрут възникна през есента на 2005 г. Първоначално се обсъждаше проект за строителството на „Син поток 2" за Турция с продължение към Италия, но в края на юни 2006 „Газпром" и ЕНИ подписаха договор за строителството на „Южен поток", който да излиза на българския бряг. Оттогава обсъждането на проекта вървеше бавно, но в края на 2011 г. руският премиер тогава Владимир Путин нареди на „Газпром" да ускори проекта.

През януари 2012 г. Алексей Милер твърдо обеща да се започне строителството на подводния участък през декември. Сега вече е известна и точната дата - 7 декември. Първата тръба с мощност 15.75 млрд. куб.м. ще бъде пусната в края на 2015 г., а началото на доставките ще започне през първото тримесечие на 2016 г.

Общо се планира изграждането на четири тръби с обща мощност 63 милиарда куб.м. Предвижда се този обем да бъде достигнат през 2018 г. Предвижда се също така изграждането на отклонения от газопровода за Хърватия, Македония и Република Сръбска в Босна.

Но проектът бързо поскъпва, отбелязва „Комерсант". Ако до преди месец „Газпром" оценяваше цялостното строителство на газопровода на 15.5 млрд. евро, миналата седмица цената му нарасна до 16 млрд., от които 6 млрд. за сухоземния участък. Тази цена е „резултат от проучванията, проектните дейности, уточняването на маршрута и неговите конфигурации", обяснява руският монополист.

При това в процеса на подписване на договора Словения оцени своя участък (265 км) на 1 млрд. евро, Унгария (230 км) на 600 млрн., Сърбия (470 км) на 1.7 млн. евро, а България (540 км) на 3.3 млрд., което общо прави 6.6 млрд. евро. При това от „Газпром" не крият, че всички оценки са предварителни, а окончателната стойност на тръбопровода ще стане известна едва през 2013 г.

Валерий Нестеров от „Сбербанк Инвестмънт Рисърч" (Sberbank Investment Research) добавя, че още около 10 млрд. евро „Газпром" трябва да похарчи за разширяването на единната система за газоснабдяване на Русия до Анапа - откъдето започва морската отсечка на „Южен поток", за да се осигури възможността за транспортирането на необходимия обем "синьо гориво" за доставки по газопровода.

#„Газпром" #„Южен поток" #България #цени #министър-председател #Бойко Борисов #БЕХ #Български енергиен холдинг #Михаил Андонов #Алексей Милев #Владимир Путин #президент на Русия #газ #газопровод

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Енергетика
Последно от Енергетика

Всички новини от Енергетика »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"