
Решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за извършени нарушения на Закона за защита на конкуренцията от „Индустриал Комерс" е неоснователно, се казва в официално писмо до медиите от ръководството на компанията – доставчик на „Хюндай" за България.
„Индустриал Комерс" са категорични, че ще обжалват решението и наложената глоба. В писмото се посочва, че дружеството разполага с всички документи и доказателства, оборващи обвиненията на КЗК и те ще бъдат предоставени на съда.
В четвъртък КЗК реши да наложи глоба на официалния дистрибутор за България на автомобилите „Хюндай" от 10% от оборота за 2011 г., което се равнява на близо 16 млн. лв.
От „Индустриал Комерс" са категорични, че нямат картелни споразумения със собствените си дилъри. В писмото се посочва, че няма нарушение на закона, тъй като дистрибуторите на автомобилите на марката са комисионери на вносителя и не придобиват собственост върху автомобилите, като продават от негово име и за негова сметка.
„Няма как те да определят цена на стока, която не е тяхна собственост. Следователно не може да има картелно споразумение. Цените на нашите автомобили никога не са били фиксирани и се променят съобразно производствените и пазарните изисквания, което е очевиден факт", се казва в официалната позиция на „Индустриал Комерс" .
В писмото се посочва също, че в България марката „Хюндай" винаги е била с пазарен дял под 3%, а в Европейският съюз при пазарни дялове под 5% се приема, че фактически не е възможно да се окаже влияние върху свободната търговия.
Добавя се още, че от „Индустриал Комерс" са предложили на КЗК да отстранят всички, подлежащи на съмнения от тяхна страна, клаузи в договорите.
„Защо Комисията отхвърля поемането на ангажименти от фирма като нашата, работеща в една от най-конкурентните среди, а именно автомобилния пазар, а в същото време приема подобни ангажименти при подобни казуси с групи отделни компании, като казусите с петролните фирми, с различните хранителни вериги и мобилни оператори, които са значително по-голям фактор за възпрепятстване на свободната конкуренция", се казва още в писмото.
Недоумение в санкционираната страна буди и „безпрецедентният размер на наложената глоба" от 16 млн. лева.
„Тя е наложена реално за предполагаемо неправомерно продадени от нас чрез нашите дилъри (комисионери) в картелно споразумение около 100 броя автомобили и около 200 хил. лева оборот от продадени резервни части през 2011 г. Факт е, че 90 % от оборота на „Индустриал Комерс" е формиран от продажби на автомобили и сервизна дейност, извършени директно от компанията.
В този случай не може да става дума за картелно споразумение, но е наложена максимална глоба върху този оборот, уточняват ръководителите на компанията.
В официалната позиция на вносителя на „Хюндай" се посочва, че през последните години Европейската комисия санкционира автомобилни фирми за подобни нарушения, но със значително по-малък процент от продажбите на провинилите се компании.
По дело на „Фолксваген" първоначално исканата глоба е била в процентно съотношение 0.03 % спрямо оборота. Впоследствие тя е била намалена от съда.
„Ако средната глоба, налагана от ЕК към фирми от автомобилния бранш, е 0.03 %, в нашия случай това би означавало не повече от 55 хил. лв.", се изтъква в писмото.
От „Индустриал комерс" посочват, че решението на КЗК е „изключителен акт на несправедливост спрямо средния и малкия бизнес", като в заключение от компанията поставят и следния въпрос: „Каква е целта и истинската причина за предявяването на тази безпрецедентна глоба от страна на КЗК към фирма, която по никакъв начин не влияе и не застрашава свободната конкуренция в България и ЕС?"
Още по темата:
- » Шефката на КЗК призна: Няма как да докажем картел
- » Лидерите на ЕС се събраха и решиха да купят 1 милион снаряда за Украйна
- » Може ли България да помогне с боеприпаси на Украйна?