Полицаи натъпкаха 6-има мароканци в багажник, вързаха ги със суитшърт, те им избягаха, оказа се, че... са легални

Полицаи натъпкаха 6-има мароканци в багажник, вързаха ги със суитшърт, те им избягаха, оказа се, че... са легални
МВР
A A+ A++ A

Шестима мароканци успяха да се измъкнат от полицейско задържане и предизвикаха гонка по кюстендилските улици. Случаят, достоен за сценарий на среднощен филмов екшън, приключи с повторно прибиране на шестимата. Но последва освобождаване на мароканците, които, оказа се, били редовно пребиваващи у нас и няма повод да бъдат арестувани.

За инцидента се разбра, след като двама гранични полицаи получиха забрана за повишаване в длъжност за срок от една година, защото изпуснали шестимата мъже. Според началниците им те са нарушили служебната дисциплина, проявили са небрежност, което е довело до бягство на задържаните.

Случаят е отпреди година, но преди дни Административният съд в Кюстендил отмени наказанието на единия полицай, очаква се решение и за втория.

До куриозния инцидент се стига след сигнал на бдителен гражданин,

че на 28 май миналата година около 21 ч. във влака от София за Кюстендил в купе са забелязани шестима чужденци, отговарящи на профила “незаконен мигрант”. Дежурният в Гранично полицейско управление - Олтоманци, изпраща дежурния наряд - Ю. Я., шофьор на патрулен автомобил “Нисан”, и колегата му В. М. към най-близката гара, на с. Егълница.

Униформените се качват във влака и предупреждават кондуктора, че извършват проверка на купето със съмнителните чужденци. Оказва се обаче, че шестимата са мароканци с валидни регистрационни карти от Държавната агенция по бежанците, с валиден срок, отговарящи снимки и лицата

имат право на свободно движение.

Въпреки това дежурният разпоредил да ги задържат и да ги откарат в ГПУ - Олтоманци.

И тук започват перипетиите. Граничните полицаи са двама с по един чифт белезници, а мароканците - шестима, пише "24 часа".

“По инструкция шестима души се задържат най-малко от трима полицаи, но нареждането беше да ги задържим. С двата чифта белезници вързахме четирима - на единия лявата ръка, до него на другия - дясната и т.н. Последните двама колегата В. М. ги завърза с връзка от суитшърт, който взе от единия от задържаните”, разказва пред съда Ю. Я.

Той уточни, че служебният автомобил по талон се води 4+1 места, но е трябвало да превози общо осем души.

Качили чужденците в товарното отделение с ясното съзнание, че това е нарушение

на Закона за движение по пътищата, но все пак е трябвало да изпълнят заповедта. “Това е все едно в джип за превоз на кромид лук да качиш човек и да искаш да не скочи. Не се заключват ключалките на вратите отзад, не работеше плафонът за осветление там”, допълва разказа си шофьорът на служебния “Нисан”.

С шестимата мароканци в багажника граничните полицаи поемат към Спешния център в Кюстендил за преглед на задържаните. Около 22 ч на кръстовище в града се налага автомобилът да спре, за да пропусне друг с предимство. В този момент полицаите чуват тропот в багажното и на страничното огледало виждат как чужденците бягат по улицата.

“Моментално слязох от автомобила, тръгнах да ги гоня, докладвах на дежурния, докладвах на началника. Докато колегата обърне колата, те бягаха наляво-надясно. Сам човек не може да ги догони”, разказва В. М.

Мароканците не били с белезници, носели багажи в торбички, които изпуснали, докато бягат, и те се разпилели по главната улица.

Част от колегите на двамата униформени били заедно да гледат мач от Шампионската лига и веднага пристигнали като подкрепление. Преследвачите се разделили на групи и след около половин час открили мароканците в двора на едно от близките училища.

При повторното задържане вече всеки е бил с белезници. Мароканците обаче пак били натоварени в багажника на същата кола. Зад нея вече карал друг полицейски автомобил, който трябвало да следи да не избягат отново. Това се оказало хитро решение, защото при пътуването

на два пъти багажникът пак се отварял, оттам надниквали мароканците,

но при вида на следващата патрулка го затворили. След като били освидетелствани в Спешния център и закарани в управлението в Олтоманци, документите им отново били проверени и след полунощ ги пуснали.

“Вратите са с разбити ключалки. Това е багажно отделение, не е за хора, отвътре удряш и се отваря. Показах на разследващите как ги отварям с белезници на ръцете. Отляво и отдясно има едни палчета, които, когато ги удариш, вратите се отварят - едното стъкло нагоре, а другото надолу, и си излизаш. С разбити и с неразбити ключалки все се отваря”, описва единият от обвинените. Полицаите са категорични, че началниците им знаят за този проблем.

Имало и идея багажникът да се заключва с катинар,

но и това не станало.

Пред съда шофьорът Ю. Я. разказва случай, в който негови колеги пътували с такава кола за командировка до турската граница, когато на магистралата капакът на автомобила се отворил и раниците на колегите му се разпилели по пътя.

А как мароканците са свалили белезниците? С поглед! “Има хиляди докладни, че

90% от белезниците са без ключове

Толкова са изхабени и разбити, че се отварят с поглед. Един колега ги ряза с флекс, тъй като не можеше да ги отключи, а пък други ги отварят с кламер”, обясняват наказаните.

Техен колега, извикан като свидетел в съда, допълва: “Белезниците към онзи момент бяха в лошо състояние, имаше някои запиращи, стари, силно амортизирани. Движението на халката, трябва да бъде свободно, гривните да имат празен ход и да се въртят свободно. При нашите ходът запъваше някъде около средата и трябваше да се ползва сила и, общо взето, се затрудняваше заключването и отключването им.

Аз съм си купил мои собствени белезници и с тях ходя на работа”

Защо полицаите не са проверили по време на пътя какво е състоянието на мароканците в багажника? Защото имали разпореждане да не спират никъде, а и правилата са, че при транспорт на разстояние по-малко от час не е задължително да се прави оглед на задържаните. Те са пътували около 40 минути. “Пътят минава през Конявската планина, все пак това е планинска местност и ако избягат, няма как да ги настигнем и намерим. След това правиха проследяване на GPS дали автомобилът е спирал или не, но се оказа, че

GPS-ът не работи от три месеца”,

разказват граничните полицаи.

Не са имали и възможност да видят през прозореца на товарното отделение какво правят там шестимата. То е отделено с преграда, чиято долна част е плътна, а горната е прозрачно стъкло. Наблюдение към товарния отсек през тъмната част на денонощието е възможно само ако работи лампа. Но плафонът отдавна не светел.

След всички обяснения, които служителите дават пред съда, магистратите са категорични, че двамата са наказани неправилно.

“Ръководните органи са били наясно, че служебният автомобил не е пригоден за изпълнение на поставената задача. Били са наясно и с невъзможността да се предоставят още автомобили, както и с невъзможността да се предоставят достатъчно на брой и годни помощни средства за задържане, защото наличните 2 броя белезници са недостатъчни. Липсата на осветление в товарния отсек на автомобила не е позволявала постоянен контрол върху задържаните”, мотивира се съдът.

Според магистратите при неизправното техническо състояние на служебния автомобил и с недостатъчно оборудване полицаите не са имали обективна възможност да изпълнят разпоредената задача. Все пак са направили всичко да се справят. В същото време не са могли и да откажат, защото са подчинени на прекия си началник и са длъжни да изпълняват разпорежданията.




#полицаи #мароканци #мигранти

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Закон и ред
Последно от Закон и ред

Всички новини от Закон и ред »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"