Българите - най-изплашените потребители в Европа

Българите - най-изплашените потребители в Европа
39% от потребителите купуват по-евтини храни, половината намаляват разходите за дрехи и развлечения и пестят от газ и ток. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Българите са сред най-изплашените европейски потребители, сочат данните на агенцията за пазарни и маркетингови проучвания „Нилсън".

Индексът на потребителско доверие в България е на нива от 64 пункта, което е по-добър резултат, отколкото в Румъния (60 пункта) и Гърция (46 пункта), предава БГНЕС.

Потребителите по цял свят все още не са забелязали усилията на правителствата и централните банки за борба с кризата. Глобалният индекс за потребителско доверие е нараснал през третото тримесечие само с един пункт до 92.

Следователно доверието на потребителите е по-ниско от средното равнище (100 пункта), което означава, че те се склонни да пестят, а не да харчат, защото се боят от нова вълна на кризата. Забелязва се, че все повече хора са склонни да пестят от разходи за храна, дома и развлечения.

В допитването са участвали над 29 000 потребители от 58 страни. Анкетата е проведена от 10 август до 7 септември.

Индийците запазват първото си място по оптимизъм. В субконтинента индексът на потребителско доверие остава достатъчно висок – 119 пункта. В първата тройка също така влизат Индонезия (119 пункта) и Филипините (118 пункта).

Останалите оптимисти живеят в Латинска Америка и Азия, включително всички страни от групата БРИК, без Русия. Бразилия и Китай разделят седмо и осмо място в класацията.

От европейците само швейцарците са успели да се промъкнат на този „празник" на потребителския живот, заемайки почетното десето място.

Затова пък в последната десетка са се наредили най-изплашените потребители, включително България.

Почти всички до една са европейски страни с измъчени от бюджетните икономии и дългове. Единственото изключение прави Южна Корея, където индексът на доверие се е сринал с цели 10 пункта наведнъж.

Американските потребители продължават да бъдат предпазливи на фона на нестабилното възстановяване на щатската икономика, сравнително високото ниво на безработица и недостатъчното увеличение на заплатата.

Оптимизмът на американците е нараснал само с 3 пункта, достигайки 90. С този резултат те изпреварват руснаците, чието потребителско настроение е равно на 87 пункта.

Веднага след Русия е другата голяма европейска икономика – Германия. Там оптимизмът е на нива от 86 пункта (спад от 2 пункта).

Въпреки неувереността на потребителите, показателят е регистрирал ръст на 30 от 58 пазара през третото тримесечие (през второто – на 23 пазара).

Тежката ситуация в световната икономика внася корективи в поведението на потребителите. Седем от десет запитани (69%) са променили начина на харчене, за да направят икономии от разходите по дома.

Половината от участниците в анкетата (52%) заявяват, че харчат по-малко за дрехи и развлечения извън дома (48%).

Хората също така пестят от газ и ток (47%), купуват по-евтини храни (39%) и свиват разходите за комуникации (33%).

#България #Румъния #Гърция #Индонезия #Филипините #храна #развлечения

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници