Теди Москов: Народният театър винаги е бил слуга на властта

Теди Москов: Народният театър винаги е бил слуга на властта
БНТ2
A A+ A++ A

Народният Театър гордо наричаме „първата ни сцена“. Една от причините е, че в него разполагат с по- добри технически възможности от всички други театри. Сценичната площадка се върти, потъва, издига и се мести наляво, надясно. Осветлението е последен писък на техниката. Техническият персонал е на доста високо ниво. Артистите, пък притежават необходимия арсенал от актьорски умения, достатъчни, за да изпълняват режисьорските прищевки на добрите, на лошите и най- вече на средните режисьори.

Умереният кич на интериора на театъра - фоайета и сценичен портал е изчислен, така че да не подразни естета, а и да допадне на по-семплия зрител. Същото важи и за репертоара му. Толкоз за Народния Театър! А, не! Забравих да спомена, че земята под близкия до него ресторант по нотариален акт се води на театъра.

Обединяването на ресторант и театър би трябвало да е първа задача на всеки нов директор. Наемът, който ресторантът би плащал, ще подпомогне финансово първата ни сцена.

Моля ви, не наричайте този театър Светиня на българската духовност! Не помните ли, че той изпълняваше, като „верен пинчер“ поръчките на комунистическия режим? А и винаги е бил слуга на властта. Бих му простил това заради малкото наистина добри спектакли в афиша му, дължащи се най- вече на Сашо Морфов, но… Но да се уволняват кадърните у нас е традиция. Така че случващото се с Морфов не е изненада, а е резултат от 1300-годишни натрупвания.

Александър Морфов е от режисьорите, които няма как да останат без работа. Не се притеснявайте за него! Не мога да се сетя за театър, който не би го поканил на своя територия. Все едно да уволниш Меси от футболен отбор! Защо обаче „треньорът“ на националния ни театрален отбор трябваше да използва термина „дисциплинарно“ за нареденото от него уволнение? Като наследник на комунистическите традиции той сигурно си е спомнил „соца“, при който с такова уволнение нямаше как да бъдеш назначен на никое друго място. Може би с тази цел го е извършил. Или с цел да унижи Сашо. Но това унижение има формата на бумеранг и се връща към извършващия в го. Нищо пък не пречи на уволненият да обжалва това административно решение. Дай Боже да дочакам с подобна интензивност да се говори за представление, а не за скандал в този театър!

Предложение: Нека едновременно да напуснат театъра и директор и режисьор и да почне всичко отначало! Нови конкурси например! За всички. И за артисти и за технически персонал. Нека се помисли за нов различен принцип за театралните конкурси, в които да участва по- широк кръг от състава на театъра! Или по германски тертип да се създаде абонаментна публика, която също да има глас в избора. Чудя се защо в този тъй важен театър няма детски отдел, защо няма оекестър!? Едно време в доста театри имаше оркестри. А защо да не се извършват и кинопрожекции, лектории, уъркшопове? И защо към театъра да не се създаде актьорска школа?пп: За първи път атмосферата в този театър е толкова близка и до атмосферата в държавата ни и до психологията на населението й. Затова едва днес можем да го наречем наистина „Народен“ и да го почувстваме такъв. Честито! А, би могло вътрешното му пространство да се отдава под наем за провеждане и на други скандали!


#Теди Москов

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Гледна точка
Последно от Гледна точка

Всички новини от Гледна точка »