Русия става световен лидер в износа на слънчогледово олио

Русия става световен лидер в износа на слънчогледово олио
A A+ A++ A

Превод: В. Сергеев

Русия може да стане световен лидер в износа не само на пшеница, но и на слънчогледово олио през селскостопанската 2022-2023 г., очаква Министерството на земеделието на САЩ. Досега Украйна упорито държеше първото място. Как Русия успява да излезе напред и защо Украйна започна да изнася слънчогледови семки вместо слънчогледово олио, тоест суровини вместо готов продукт?

До 2022 г. Украйна беше водещият износител на слънчогледово олио в света. Тя заемаше половината от световния пазар за този продукт. Основните купувачи на украинско слънчогледово олио бяха големи потребители, предимно ЕС и Индия.

Русия също беше важен играч, но тя беше сериозно по-ниско от Украйна: преди три години нейният дял на световния пазар на търговия със слънчогледово олио беше 28% срещу 50% за лидера.

През земеделската 2022-2023 г. обаче ситуацията ще се промени драстично. Министерството на земеделието на САЩ прогнозира, че през пазарната 2022-2023 г. Русия ще засенчи Украйна по износ на слънчогледово олио, което ще представлява 35% от търговията срещу 34% за Украйна. Износът от Украйна ще намалее с 45% спрямо максимума, заложен през селскостопанската 2019-2020 г. - до 3,65 млн. тона. Русия изнася 3,7 милиона тона слънчогледово олио.

Какво обяснява успеха на Русия и провала на Украйна?

Украинските власти се оплакват, че износът на слънчогледово олио пада, докато износът на слънчогледово семе е нараснал 20 пъти - до 2,45 милиона тона през 2022-2023 г. Така например, ако през 2021 г. Украйна е доставила само 25 хил. тона слънчогледови семки в ЕС, то през 2022 г. ще бъдат 72 пъти повече - цели 1,8 млн. тона. От наплива на евтини украински семена страда например България, където вместо обичайните 3000 тона дойдоха 892 000 тона евтини украински семена. В резултат на това 77% от българския слънчоглед остава непреработен в складовете, а местните фермери фалират. Защото петролните рафинерии в Европа предпочитат да купуват по-евтини семена от Украйна, отколкото от местни фермери.

Сега Украйна се превърна в най-големия износител на семена, като представлява 45% от световната търговия в сравнение с по-малко от 5% преди. Радостта от това обаче е помрачена от загубата на износ на слънчогледово олио, от което беше възможно да се печелят многократно повече, отколкото от продажбата на суровини (семки).

Така през календарната 2021 г. слънчогледовото олио донесе на Украйна най-големия доход от всички други експортни селскостопански продукти. Тя спечели 6,4 милиарда долара от него, плюс още 1,2 милиарда долара от износа на слънчогледово кюспе. От царевица и пшеница, за сравнение, Украйна спечели по-малко - 5,9 и 5,2 милиарда долара.

„Традиционно Украйна изнася не семена, а слънчогледово олио в Европа в контейнери с голям обем, а в Европа вече се бутилира в литрови и 1,5-литрови бутилки и се печели от препродажба. Украйна обаче загуби много от заводите си за слънчогледово олио миналата година. В ЛНР са останали само три. Очевидно в Украйна има недостиг на мощности за преработка на слънчоглед. Затова може би за първи път от 1991 г. насам Украйна започна да изнася слънчогледово семе под формата на семена, а не олио“, обяснява политологът и икономист Иван Лизан.

Въпреки това, според Института за проучване на селскостопанските пазари, производството на слънчоглед в Украйна ще бъде силно намалено през новия сезон - до 10-10,5 милиона тона срещу 14-17 милиона тона през предходните сезони.

Спадът в приходите от износ на селскостопански продукти е критичен за украинската икономика, тъй като той представлява почти половината от приходите на страната. Освен това може да загуби заводите си за преработка на маслодайни семена, както и много работни места. А около 14% от населението на Украйна е заето в селското стопанство. В резултат на това в бъдеще самата страна ще трябва да стане вносител на по-скъпо слънчогледово олио от Европа. Украинците вече можеха да видят подобни процеси в своята индустрия, например затваряне на петролни рафинерии и принудителен внос на по-скъп бензин и дизел.

В Русия ситуацията с производството и износа на всички маслодайни семена като цяло е във възход. Според Института общата реколта от маслодайни семена в Русия се оказа много висока, може да достигне 27,5-28,8 милиона тона, което ще надхвърли предишния рекорд, регистриран през 2021 г., с 2,7-4 милиона тона. Реколтата от слънчоглед също обещава да постави нов рекорд. Според Института тя ще възлиза на 15,7-16,25 милиона тона срещу рекорда през 2021 г. от 15,65 милиона тона.

Експертите очакват през сезон 2022/2023 г. да бъде постигнат нов рекорд по производство на слънчогледово олио, който ще надхвърли 6 милиона тона. Предишният рекорд от 5,9 милиона тона беше регистриран през сезон 2019/2020 г. Така износът на слънчогледово олио потенциално може да надхвърли предишния рекорд от 3,85 млн. тона и да преодолее прага от 4 млн. тона.

Руската индустрия трябва да продължи да разнообразява посоките на доставки и да увеличи доставките за азиатските страни, според IKAR.

„Маслодайните семена са едно от онези направления в агропромишления комплекс, които растат всяка година. Търсенето на маслодайни семена се увеличава и Русия има способността да отговори на това търсене. Обработваемите площи растат, появяват се нови предприятия, а съществуващите увеличават производителността“, казва Артьом Деев, ръководител на аналитичния отдел в „Амаркетс“.

Рекордната реколта през миналата година стана възможна не само заради времето, но и поради факта, че няколко години подред се увеличават инвестициите в сектора: закупува се оборудване, семенен материал, увеличава се поземленият фонд и прочее, обяснява Деев. Помага, разбира се, ръстът на търсенето в света като цяло на растителни масла - слънчогледово, рапично, царевично, както и оттеглянето на конкурентите от пазара, включително Украйна.

„Русия може да се бори за титлата лидер в износа на растителни масла. За целта е необходимо да се увеличи капацитетът за доставки не само през пристанищата на юг на Русия, но и в Далечния изток (Владивосток) и на Запад (Уст-Луга), както и да се разшири географията на доставките. Сега повече от 60% от руските доставки на растителни масла отиват в Турция, Индия, Иран, Египет и Китай, но е възможно да се разшири износът на масла в други страни в Африка и Азия, където търсенето нараства. Иначе страната ни има всички възможности за увеличаване на производството в сектора – посевни площи, семенен фонд, модерна агротехника и работна ръка“, заключва източникът.

Назаем от Поглед.инфо

#олио

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Търговия
Последно от Търговия

Всички новини от Търговия »