Министерство на финансите няма да даде пари на БДЖ, докато не види реформи

Министерство на финансите няма да даде пари на БДЖ, докато не види реформи
Кризата около БДЖ се задълбочава, след като МФ обяви, че е замразило дейноста по взимане на заем от Световната банка. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Министерство на финансите е замразило действията по взимане на заем от Световната банка за БДЖ, докато компанията не изпълни реформите, заложени като условие по договора за заема, заяви говорителят на Министерство на финансите, Бетина Жотева.

„Необходими са реални реформи, преди да бъде осигурено допълнително финансиране за железопътния сектор", коментира Жотева пред агенция „Фокус".

Преди няколко дни синдикатите в БДЖ обявиха, че готвят ефективни стачни действия в началото на октомври. Сред мотивите за стачката е новината за прекратените действия по получаване на заема от Световната банка.

Другите основания на КНСБ и КТ „Подкрепа" идват от носещите се слухиве за масови съкращения, изваждане на дейности от БДЖ, приватизация на „БДЖ - Товарни превози" и продажба на почивни станции. Синдикалните организации недоволстват, че ръководството на компанията не дава никаква информация за случващото се на своите служители и те работят в „пълно затъмнение".

„Смятам, че исканията за стачка са меко казано несериозни", заяви министърът на транспорта Ивайло Московски преди началото на заседание на Министерски съвет в сряда. Той увери, че има диалог със синдикатите и че хората си получават редовно заплатите.

Московски отрече слуховете, че до 5 000 служители ще бъдат съкратени в кратък период от време. Той обаче потвърди, че предстои процес на оптимизация.

„Следва се нормалната процедура за оптимизация - изваждат се няколко дейности, които се аутсорсват от железницата, като служителите там няма да останат без работа, просто се прехвърлят в аутсорснатите дейности", уточни министърът.

Московски добави, че от БДЖ ще бъдат извадени губещите дейности. Той призна че железницата е декапилизирана с 800 млн. лева и добави: „Ако продължаваме да оставяме губещите дейности вътре, по никакъв начин няма тя да се изправи на крака."

Транспортният министър уточни, че се очаква да бъдат закрити между 20-30 губещи линии. Той увери, че се търси механизъм, който чрез промяна на закона да позволи линиите да се дават на концесия или под наем на частни инвеститори.

„Няма причини да се мисли, че се прави нещо непрозрачно", каза той.

Българските държавни железници са в затруднено финансово полужение през последните 20 години.

В края на 2010 г. българското правителство подписа със Световната банка предварителен договор във формата на меморандум за заем, който да покрие осъществяването на така необходимите реформи в железниците.

Управляващите се надяваха да получат 460 млн. лева за БДЖ, заедно със заем от 160 млн. лева за националната агенция „Железопътна инфраструктура".

Плановете за реформи в БДЖ бяха объркани от последвалите стачки през следващите няколко месеца. Допълнителен смут внесоха и смяната на министъра на транспорта и на изпълнителния директор на компанията.

През последните години в държавния бюджет са отделени значителни средства за железниците, но на този етап секторът не може да се отличи със съществено подобрение в оперативното и финансовото управление.

За 2007 година за БДЖ в държавния бюджет са отделени 145 милиона лева, а за 2008 г. - 172 милиона лева. За 2009 година - 199 988 000 лева. За 2010 г. - 201 989 000 лева. За 2011 г. заложените средства в Закона за държавния бюджет са 212 милиона лева.

#БДЖ #Министерство на финансите #Симеон Дянков #Министър на финансите #БДЖ - Товарни превози #приватизация #КТ "Подкрепа" #КНСБ #синдикати #Ивайло Московски #Министър на транспорта

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Финанси
Последно от Финанси

Всички новини от Финанси »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"