Криза ли? Търсят като пощурели имоти до 2 милиона лева

Криза ли? Търсят като пощурели имоти до 2 милиона лева
A A+ A++ A

Над 15% от купувачите на жилища ново строителство планират да придобият луксозен имот на стойност от 600 хил. евро до 1 млн. евро. Други 22% са готови да заделят бюджет между 150 хил. евро и 600 хил. евро. Това показва проучване на компания за луксозни имоти, проведено сред хора, които планират да купят жилище ново строителство, пише „Труд“.

“Наблюдаваме растящ интерес към луксозния сегмент и купувачи, които заделят все по-сериозни суми за покупка на ексклузивни имоти. Това са хора, които искат не просто да се сдобият с апартамент или къща от висок клас, но търсят и ликвидно вложение на средствата си. Купувачите в този сегмент притежават висока финансова култура и знаят, че в период на икономическа криза луксозните имоти не губят стойността си”, коментира Светослава Георгиева, оперативен директор на компанията за имоти.

По думите ѝ това е сред причините за устойчивия ръст на инвестиционните сделки в луксозния сегмент. Общо 26% от купувачите, които планират покупка на ново строителство в рамките на година, ще я реализират именно с инвестиционна цел. Повече от половината - 53%, очакват да генерират доход от купения имот, отдавайки го под наем. Около 30% са хората, които целят да вложат средствата си в момент на инфлация. Чистите спекуланти са малко, показва проучването. Тези, които искат веднага да препродадат с разлика в цената, се отсяват и от клаузите в договорите на строителните предприемачи, които все по-често изключват излизане от предварителния договор преди прехвърляне на АКТ 15 или 16.

Предпочитаната големина на жилището сред инвестиционно настроените потребители е между 100 кв. м и 200 кв. м, с две спални и две бани, показва проучването на компанията. “До скоро тенденцията, която наблюдавахме, бе инвестиционните сделки да се сключват за по-малки по площ имоти. Днес виждаме осезаема промяна в потребителското поведение - бъдещите купувачи на ново строителство планират покупки на имот с две спални и две бани, като за тази цел заделят и по-големи бюджети”, коментира Светослава Георгиева.

Според нея стремежът към повече площ и помещения е валиден не само при инвестиционните сделки в луксозния сегмент от пазара. Имоти с площ от 100 кв. м търсят 41% от всички планиращи покупка на ново строителство, независимо дали за инвестиция или лично ползване. Други 13% се ориентират към площ между 200 кв. м и 300 кв. м. Общо 7% от потребителите планират сделка с квадратура над 300 кв. м. Най-голям дял от потребителите - 44%, ще се насочат към нов имот с 2 спални, а 39% - към такъв с 3 спални помещения. Общо 7% от запитаните пък възнамеряват да закупят имот с 4 спални. Наличие на 2 бани е приоритет за 59% от бъдещите купувачи, а 16% от хората биха се възползвали от имот с 3 бани.

“Купувачите най-често търсят жилище до 200 кв. м, а цели 39% от тях държат на поне 3 спални. Тези данни показват, че за луксозния сегмент наличието на множество помещения вече е традиционна практика”, казва Светослава Георгиева.

73% от купувачите на луксозни имоти са се насочили към апартамент.

Силен превес в предпочитанията на купувачите на луксозни имоти има към апартаменти в София в сравнение с къщите ново строителство. 73% от купувачите са се насочили към апартамент, независимо дали покупката е за лично ползване, или с цел инвестиция, показва проучване на компания за недвижими имоти. Къща в пределите на града биха купили 9% от анкетираните. Към сделка за имот тип “втори дом”, извън района на столицата, биха се насочили 7% от хората.

Устойчива става тенденцията за постоянно живеене в къща в близост до София. “Делът на хората, които планират покупка на къща за постоянно живеене близо до столицата, вече надхвърли 10%. Пандемията постави началото на устойчива промяна и поява на този нов профил клиенти. Въпреки отминаването на COVID считам, че те ще останат активен играч на пазара.

Тези клиенти успяха да открият успешно съчетание между природосъобразния начин на живот и удобствата на големия град в близост”, коментира Светослава Георгиева.

Предпочитаното изложение сред купувачите на висок клас жилища е югоизточното.

Гаражът или паркомястото са ключов фактор за клиентите във високия сегмент. Близо половината от участниците в проучването не биха направили компромис с паркомястото или гаража и държат имотът да разполага с поне един брой. Цели 41% от клиентите ще купят луксозен имот единствено при наличието на поне две паркоместа или гаражи.

За много купувачи на луксозно ново строителство дрешникът и самостоятелният кабинет са задължителни - около 30% от планиралите да купят жилище над 200 кв. м посочват, че не биха се лишили от тези помещения. Тъй като тези помещения увеличават значително общата квадратура, а оттам и цената, за 71% от запитаните това не е фактор при покупката.

Близостта до парк е задължително условие за цели 32% от хората. Едва 6% го определят като незначителен фактор при избора на имот. Бързият достъп до центъра на града е ключов за 36% от хората, докато за други 28% е безспорен плюс, без да е задължителен елемент. Добрата социална инфраструктура е абсолютна необходимост за 53% от анкетираните, едва за 2% от тях тя е без значение.

#недвижими имоти

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай