Съдът на ЕС забрани подвеждащи търговски практики с „печелене на награда”

Съдът на ЕС забрани подвеждащи търговски практики с „печелене на награда”
По данни на КЗП, в раздела „Нелоялни търговски практики", през 2011 г. в България са докладвани около 250 случая. Снимка: Интернет
A A+ A++ A

Съдът на Европейския съюз тотално забрани агресивните търговски практики, създаващи у потребителя невярно впечатление, че вече е спечелил награда, когато всъщност за да я получи, той трябва да направи някакъв разход.

Това съобщиха за БТА от българския офис на Европейския съд.

Агресивните търговски практики са забранени, дори ако наложеният на потребителя разход е незначителен в сравнение със стойността на наградата или дори ако не носи никаква печалба на търговеца.

Казусът е взет от дело срещу пет британски фирми, специализирани в разпространение на рекламни материали, от една страна, и от друга – Службата за лоялна търговия на Великобритания, на която е възложено да следи за прилагането в Обединеното кралство на правната уредба за защита на потребителите, по-специално във връзка с използваните от търговците практики.

Службата за лоялна търговия задължава тези фирми да преустановят практиката си да изпращат адресирани лично писма, купони и други рекламни притурки, поставени във вестници и списания, с които на потребителя се съобщава, че е спечелил награда или друга облага, чиято стойност може да бъде значителна или само символична.

Потребителят има на разположение няколко начина, за да разбере каква е неговата „награда" и да получи съответен номер: да позвъни на телефонен номер с добавена стойност, да изпрати текстово съобщение (СМС), или да получи информация по обикновената поща (на възможността да се използва последният способ се набляга най-малко).

На потребителя се дава информация за цената на минута и за максималната продължителност на обаждането, но той не е уведомен, че предприятието-рекламодател получава някаква част от стойността на обаждането.

Някои реклами например са предлагали като „награда" круизи в Средиземно море, но за да получи тази награда, потребителят е трябвало да заплати застраховката, както и различни добавки, за да получи кабина с едно или две легла; да поеме разходите за храна и напитки по време на пътуването, както и пристанищните такси.

При тези условия, за да участват в този круиз, две двойки от по двама души е трябвало да заплатят по 399 паунда на човек.

В годишната статистика за 2011 г. на организацията, която обединява европейските потребителски центрове, има регистрирани над 42 000 жалби от недоволни потребители. От тях 5 на сто са именно срещу агресивните търговски практики.

По данни на българската Комисия за защита на потребителите, в раздела „Нелоялни търговски практики", през 2011 г. в страната са докладвани около 250 случая със съмнение за наличие на нелоялна търговска практика.

В 132 случая КЗП се е произнесла, че има наличие на нелоялна търговска практика.

От КЗП обобщават, че нелоялните търговски практики в България се извършват по няколко основни начина: предоставяне на невярна, подвеждаща или заблуждаваща информация в рекламни брошури и съобщения; премълчаване и прикриване на съществена информация в Интернет-съобщения до потребителя; агресивни и непоискани търговски съобщения до потребителя чрез СМС през мобилните телефони.

В България агресивни търговски практики са се прилагали най-често при продажбата на туристически услуги, мобилни услуги и предлагането на хранителни и нехранителни продукти.

#Съдът на Европейския съюз #ЕС #Обединеното кралство #Великобритания #Средиземно море #Комисия за защита на потребителите #България

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Брюксел
Последно от Брюксел

Всички новини от Брюксел »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници