Хотелиери и туроператори: Сезонът започна зле, има спад на пазарите

Хотелиери и туроператори: Сезонът започна зле, има спад на пазарите
A A+ A++ A

Сезонът по Българското Черноморие се забави и не стартира през май, както се случваше в предковидните години, а лошата новина е, че хотелиерите и туроператорите отчитат и юни като слаб месец. Според тях сезонът тепърва започва с отлив на туристи, много неизвестни, предизвикателства и проблеми. Войната в Украйна, нарастващите случаи на Ковид у нас, инфлацията, хаосът по летищата в Европа, забавянето в рекламата на България и липсата на персонал притесняват туристическия бизнес.

„Реално сезонът започна по-късно към края на юни и не стартира през май, каквито бяха очакванията ни. Той е по-добър от 2021 г. с 30-40% ръст на туристите, но няма да достигнем нивата на предковидната 2019 г., каквито бяха очакванията ни“, заяви пред TravelNews Мартин Петков, управител на международен туроператор, който води чужди туристи у нас и представлява международния концерн ANEX Tour.

Според него германците се завръщат, но не в големите обеми. От Полша, Чехия и Словакия има повече туристи в сравнение с миналата година, но нивата не могат да компенсират липсата на руснаци. Освен това се забелязва сериозен отлив на българите, които отиват в Гърция и Турция, каза Петков. Учудващо неговата компания посреща туристи и от Украйна – майки с деца, които са изпратени на почивка от мъжете си, за да се откъснат за малко от конфликта. От Беларус също няма да има гости през този сезон.

„Сезонът закъсня и тепърва започва и определено няма да бъде добър. Записванията за България в последния момент не се случиха на германския пазар през май и юни. Този сегмент се насочи към Анталия в Турция, където цените са по-ниски и дават по-големи отстъпки, както и към Испания. Семействата с деца избягват България заради близостта с войната в Украйна“, коментира Венцислав Танчев, управител немски туроператор в България. 

Ръстът на немския пазар ще е 25-30% спрямо 2021 г., но спадът спрямо 2019 г. ще е около 40-50%, обясни той. По думите му от Полша има повече туристи, но не са този обем, който се е очаквал. Английският пазар върви по-добре, но няма да достигне нивата преди Ковид. Британците спасяват положението на Южното Черноморие, подчерта Танчев.

Румънските туристи ги няма на Северното Черноморие, защото се насочиха към Анталия и Гърция. Българите отстъстват на юг, тъй като отиват също в Гърция и Турция.

„Хотелиерите ще видят колко им е успешен сезонът с празните каси след него“, прогнозира Венцислав Танчев. Според него перспектива за 2023 г. „В момента върви договарянето за следващата година. Хотелиерите вдигат цените с 20% заради инфлацията без подобряване на качеството и ставаме по-скъпи от конкурентни дестинации“, посочи Танчев. За сравнение Турция покачва цените до 10% за сезон 2023.

„Германският пазар върви зле със спад от 50% спрямо 2019 г. въпреки, че очаквахме да достигнем 85-95% от нивата преди Ковид пандемията“, обяви Калин Сутев, представител на големия германски туроператор DER Touristik (към който е и ITS) и управител на „Дестинейшън Туристик Сървисис“. Той подчерта, че преди сезона са заложили 90 000 седалки в чартърни самолети, докато сега се надява да осъществят 45 000. За сравнение през 2019 г. са довели над 100 000 германски туристи. Според него войната в Украйна и закъснялата реклама на България са се отразили лошо на немския пазар.

Илия Илиев, представител на друг германски туроператор, съобщи, че сезон 2022 г. няма да бъде отново най-добрият за българския туризъм. „Високият сезон през юли и август дори ще бъде по-кратък от обичайното. Като цяло няма да достигнем нивата от 2019 г.“, каза той. Илиев се надява поне да имат 40-50% от обема преди Ковид пандемията.

Положението на пазара във Великобритания е по-добро след двегодишно отсъствие на британските туристи в България. „Всичко се случва месец за месец и при last minute резервации“, обяви Иван Грошев, представлява британски туроператор. Търсенето за Гърция, Турция и Испания е огромно сред анличаните. Хаосът по летищата и липсата на персонал за самолетите ще се отрази и на туристите за България, смята той. Грошев прогнозира, че ще се доближат до нивата от 2019 г., но все пак ще има спад с около 8%. Той се притеснява от покачващите се случаи с Ковид в България.

„Това може да се отрази на резервациите и да има отлив на британци, защото страната ни като цяло е с лош имидж“, каза Грошев. Докато този проблем го няма Гърция с нейните 20 000 случая на ден през последните седмици, защото като цяло има добър и стабилен имидж.

Balkan Holidays UK, който традиционно изпраща най-много британски туристи у нас, се надява да осъществи 60-70% от обема през 2019 г., когато са дошли около 100 000 гости, обяви Александър Стоянов. „Усеща се засилване на резервациите за юли и август, като всичко ще бъде в последния момент. Но май и юни бяха по-слаби и под очакванията ни“, обясни той. Според него войната в Украйна, инфлацията във Великобритания и хаосът по местните летища се отразява негативно на записванията. По думите му България не е излъчила положителни послания и реклама през април, май и юни на британския пазар, за да намали страха и влиянието на войната в Украйна, тъй като страната ни се обвързва с региона и конфликта по Черно море. Политическата криза у нас също се очаква да се отрази на туризма, пише Флагман.бг.

 

 

#хотелиери #туроператори #летен сезон

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай