Улици може да останат на тъмно заради скъпия ток

Улици може да останат на тъмно заради скъпия ток
A A+ A++ A

За възможен режим на уличното осветление в градове и села заради двойно и тройно нарастване на сметките за ток и липса на подкрепа от страна на държавата предупреждават кметове. За четирите големи града - София, Пловдив, Варна и Бургас, има риск от разреждане на градския транспорт и закриване на ненатоварени линии.

В петък предстои среща на Националното сдружение на общините (НСОРБ) с вицепремиера и министъра на финансите Асен Василев, на която ще се проведат преговори по Бюджет 2022 и възможностите за решаване на този проблем. Срещата ще е онлайн, заради карантината, под която е поставен министър Василев след Консултативния съвет по национална сигурност при президента.

"Към момента няма нито една община, в която да е въведен режим на уличното осветление. Кметовете правят всичко възможно, за да останат улиците осветени, осъзнавайки че това е важно за сигурността на гражданите", каза Силвия Георгиева, изпълнителен директор на НСОРБ, пред Mediapool.

В община Кърджали вече се обсъжда въвеждането на режим на уличното осветление, ако не е получим адекватна подкрепа от страна на държавата, каза кметът Хасан Азис пред Mediapool.

Община Аврен също обмисля спиране на уличното осветление или режим от полунощ до 6 часа сутринта, за да намали разходите на ток.

В най-новата ни история след 1989 г. уличното осветление е спирало само два пъти поради липсата на средства на общините. Единият път е през 1993 г., а другият - през 1997 г. по времето на Жан Виденов.

Ръст на сметките за ток от 2 до 3 пъти

В четирите големи града София, Пловдив, Варна и Бургас сметките за улично осветление са нараснали над два пъти за всеки от последните 3 месеца на 2021 г. Проблемът е бил обсъден на съвместна среща между четиримата кметове, съобщиха от Столична община.

Уличното осветление е от дейностите, чиито разходи се покриват изцяло от местните данъци и не се дотира от държавата. Общините са получили подкрепа от държавата за месеците октомври и ноември 2021 г. от 110 лв. за MW/h, както всички небитови потребители. Тази помощ обаче е крайно недостатъчна и за да се покрият сметките за улично осветление се орязват други общински дейности, обясниха от НСОРБ.

Например сметката зя улично осветление на община Варна за ноември 2021 г. е 753 хил. лв., докато година по-рано за същия месец е била 338 хил. лв.

В община Бургас фактурата нараства от 182 хил. лв. през ноември 2020 г. на 354 хил. лв. година по-късно.

За София ръстът е от 986 хил. лв. за улично осветление през ноември 2020 г. на над 1.7 млн. лв. за 2021 г.

В община Пловдив сметката за улично осветление за декември 2020 е 246 798 хил. лв., а за същия месец 2021-а е над 600 хил. лв.

До момента общините са получили компенсации единствено за месеците октомври и ноември, като те покриват между 20-30% от размера на увеличението, твърдят четирите големи града.

По тази причина кметовете им настояват в най-спешен порядък и в диалог с правителството да бъде намерен механизъм за компенсиране на общините за увеличените в пъти разходи за електричество и природен газ, които се отразяват критично на основни за градовете системи, като уличното осветление и градския транспорт.

Проблемът с уличното осветление е още по-сериозен в малките населени места, където вече се обсъжда въвеждане на режим.

В община Аврен например поддържат над 2000 осветителни тела за уличното осветление, от които над 600 са енергоспестяващи. За осветлението през нощта преди поскъпването на тока, общината плащала 20 000 лева месечно. Последната фактура обаче е за 50 000 лева.

"Токът в момента, като сметки, е убийствен за всички, независимо дали физически потребители, общини или частен бизнес. В момента всички изпитваме затруднения със сметките за ток, които получаваме. Това нещо трябва да се реши на държавно ниво", коментира кметът на Аврен Емануил Манолов пред БНТ.

Той предлага държавата да отпусне повече средства за малките общини, за да могат да си плащат сметките за ток. "Другият вариант е държавата да намери вариант общините да кандидатстват за енергоспестяващо улично осветление и по този начин ние да свалим тези сметки, които доколкото разбирам няма да намаляват в следващите месеци", каза още кметът на Аврен.

Сметките за уличното осветление на община Троян също са скочили около два пъти, каза кметът Донка Михайлова пред Mediapool. Тя уточни, че засега не се обсъжда режим, но осигуряването на средствата става за сметка на ограничаването на други разходи на общината.

Градският транспорт

Големите градове имат и още един проблем, заради драстичното поскъпване на енергоносителите. Той е свързан с градския транспорт, като ситуацията в София е "изключително критична", по думите на Йорданка Фандъкова.

Като пример тя посочва, че само за ноември тази година фактурата за електричество на метрото е нараснала над 3 пъти - от 1.1 млн. лв. през ноември 2020 г. на 3.5 млн. лв. за същия месец през 2021 г.

Столична община иска от държавата 178 млн. лв. за дофинансиране на градския транспорт в София през 2022 г. и още 50 млн. лв. за финансиране на загубите през 2021 г.  В противен случай има риск от още разреждане на линиите на градския транспорт. В момента по някои направления те се движат през 40 минути.

Над 2.7 пъти е увеличението на сметката за ток на електротранспорта в община Варна. Увеличението на цената на метана за автобусите е над два пъти, посочват от общината.

Без спешни компенсации от държавата за градския транспорт на големите градове, общините няма да могат да осигуряват качествена услуга през 2022 г., предупреждават кметовете на четирите големи града.

Те се аргументират, че Германия, Италия, Нидерландия, Великобритания са само част от страните, които в последните 2 години са осигурили милиарди евро допълнителни компенсации от държавата към общините за издръжка на градския транспорт, който са сред най-тежко засегнатите от кризата.

Прогнозите на експертите са, че през 2022 г. тенденцията за ръст на основни енергоизточници ще се запази. Това налага още на етапа на планирането на държавния бюджет за 2022 г. да се заложат допълнителни средства за издръжка на общините, настояват от НСОРБ.

По искане на столичния кмет в Националното сдружение на общините ще бъде създаден клуб на най-големите български градове.

"Най-големите градове имаме проблеми, които са много различни от тези на останалите български общини. Това налага кметовете обединени да поставяме въпросите и възможните решения пред различните държавни институции", мотивира искането си Йорданка Фандъкова.

 Източник: Mediapool

#скъп ток #общини #улично осветеление

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Енергетика
Последно от Енергетика

Всички новини от Енергетика »