Лютеница, боб и лапад борят склерозата

Лютеница, боб и лапад борят склерозата
A A+ A++ A

Напоследък често хвалим френската кухня, виенските сладкиши, американската бърза храна, а на българските ястия  гледаме като на нещо обичайно, безинтересно, едва ли не вредно. Това е грешка!

С много изследвания е доказано, че през цялата година балканският начин на хранене укрепва организма. Наричаме го балкански, защото ястията, които броим за типично български, са част от националната кухня на всичките ни съседи. Общият за нашия регион подход към храните, практикуван още през миналия век, много се доближава до принципите на средиземноморската диета. А за нея се знае,

че подпомага организма в борбата срещу хипертонията,

атеросклерозата, диабета, затлъстяването. Изключително здравословни са балканските ястия:  супа от лапад или коприва, чорба от боб или леща, яхния от бамя, които се консумират с пълнозърнест хляб.

Типичните за нас храни се отличават с богатото си съдържание на биологичноактивни съставки. Отдавна е известна връзката между дълголетието и редовната употреба на нискомаслено кисело мляко.

Силната защитни сили на организма пък се свързват с  консумацията на мед.

Същото се отнася за обилно включваните в менюто ни домати, краставици, чушки, чесън, лук /бял, зелен и червен/.

Освен популярната шопска салата, здравословна е лютеницата, приготвена от домати, червена капия и камби.

С лютеницата приемаме голямо количество от веществото ликопен, известно със своята антисклеротична и противоракова активност. Тези храни, съчетани с много движение,

могат да стимулират тонуса на човек

и да го улеснят в борбата с излишните килограми.

Значение има и начинът на приготвянето им. У нас, например, е възприето лукът да се удря по масата и това помага да се разкъсат неговите клетъчни мембрани. Така се активират специфични вещества, които лесно се усвояват  от организма.

Гювечът, характерен за балканската трапеза, е друго идеално средство за укрепване. Ползата от него се дължи на това, че месото се задушава на бавен огън с около 16 зеленчука. Ако се приготвя и в пръстен съд, съставките му стават по-усвоими от организма. 

Много важни са катехините – вещества, намиращи се в гроздето, ябълките, сливите, виното. Ролята им за нормалното функциониране на сърцето и кръвоносните съдове отдавна е доказана, пише nabore.bg.

#хранене #Балкани #българска национална кухня #болести

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай