Телеком беше „хванат в крачка“ от Комисията за защита на потребителите

Телеком беше „хванат в крачка“ от Комисията за защита на потребителите
Снимка: БГНЕС, архив
A A+ A++ A

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на единия от мобилните оператори да прилага пет нелоялни търговски практики при предлагането на договори от разстояние за телефонни услуги.

От комисията не уточниха кой е телекомът, тъй като има срок, в който решението й може да се обжалва, инфорира БГНЕС.
Едната от схемите е, когато оператор на телекома се обажда на абонат и отправя предложение за сключване на договор от разстояние. Въпреки направения отказ от страна на клиента, се оказва, че контракт все пак съществува.

Когато потребителят подаде възражение към търговеца, получава от него отговор, че е налице сделка от разстояние, вследствие на която са влезли в сила условията по договора и в случай на отказ от него, потребителят ще дължи сума в размер на оставащите месечни такси поради предсрочното му погасяване.

При проверка от страна на КЗП и изискване на запис на проведения телефонен разговор, в който търговецът настоява, че е получил съгласието на абоната за сключване на договора от разстояние, телекомът представя становище с твърдението, че няма валидно сключен договор и че той е отразен в системата му поради техническа грешка.

Едва тогава той възстановява условията по първоначалния договор или анулира договора и с кредитни известия се сторнират начислените суми по издадени месечни фактури.

Нелоялната практика в случая се изразява в противоречието в твърденията на търговеца към потребителя и към контролния орган.

Друга нелоялна практика на телекома е да отправя отново по телефона предложения към потребители от третата възраст в договорни отношения с фирмата, като се възползва от тяхната уязвимост.

От една страна, възможно е тези хора да не са достатъчно информирани за условията на предлагания договор, както и да не са запознати с възможността за сключване на договор, без да бъде положен подпис върху него и поради това да очакват, че ще дадат окончателното си решение едва когато такъв да им бъде предоставен в писмен вид и той бъде подписан от двете страни.

Поради проблеми със здравословното им състояние е възможно хората да не могат да вземат адекватно решение или да забравят за направеното предложение и условията по него.

Физическото им състояние пък може ги възпрепятства да се възползват от правото на отказ от договора в рамките на предвидения в закона срок от седем работни дни.

Други две нелоялни практики на същия телеком се изразяват в подвеждане на потребителя с действия, които се квалифицират като професионална некомпетентност и предоставяне на непълна и заблуждаваща информация относно срока за отказ от сключен от разстояние договор за телефонна услуга.

От жалбите на потребителите до КЗП става ясно, че те получават обаждане под претекст да се разбере дали и в бъдеще възнамеряват да ползват услугите на доставчика, но същевременно им отправят оферта за нов договор.

Повечето от абонатите не знаят, че може да се сключи договор от разстояние и именно заради това дават съгласието си, като държат да имат информацията в писмен вид, защото считат, че едва след като я получат и положат подписа си, договорът ще бъде сключен.

В разговора, който по същество представлява договор за продажба от разстояние, операторът уверява, че в рамките на пет работни дни след провеждането му ще бъде изпратена писмена информация с условията на договора.

В редица от случаите обаче това става значително по-късно след обаждането (повече от 15 дни), а в предоставения на потребителя документ фигурират условията с начина и срока, в който може да бъде упражнено правото на отказ.

Според КЗП предоставянето на информацията по договора заедно с тази за срока за отказ, който е определен като 14-дневен от датата на разговора, след изтичането на този срок, противоречи на изискванията за добросъвестност и професионална компетентност.

В информацията за договора, която потребителите получават, е посочено, че имат право да се откажат от сключения от договор в рамките седем работни дни от получаване на писменото потвърждение, но не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона.

Освен това информацията, че потребителят може да се откаже от договора, без да му бъдат начислявани неустойки „не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона“, е непълна и заблуждаваща.

В този случай не е уточнено, че при закъсняла доставка на писменото потвърждение срокът от тези седем работни дни тече от потвърждаването на информацията, съгласно Закона за защита на потребителите.

Друга тактика, която мобилният оператор използва, е след проведения по телефона разговор с абоната и получаването на неговото съгласие за изпращане на писмената информация за отправената оферта, куриерска служба оставя съобщение на посочения адрес, че лицето има пратка.

С това телекомът счита, че е изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.

#телеком #Комисията за защита на потребителите #КЗП #абонати #клиенти #мобилен оператор

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Телеком и ИТ
Последно от Телеком и ИТ

Всички новини от Телеком и ИТ »