Търговската надценка на хляба стига 50%, твърдят производители
Търговската надценка на хляба е между 45% и 50%, а през последните години доставната цена на продукта е останала на едно и също равнище, твърди председателят на браншовата асоциация на производителите на хляб Мариана Кукушева.
Тя обаче отказа да коментира цените в търговските обекти и дали може да се очаква поскъпване на продукта.
„Хлябът е пазарна стока и като такъв има своята пазарна цена“, заяви Мариана Кукушева пред Дарик.
По думите й производителите продължават да настояват за диференцирана ДДС ставка за хляба, както в други европейски страни.
Кукушева посочи, че има държави в Европа, където ставката е нулева.
„Хлябът трябва да бъде гарантирано достъпен като цена до всяка българска трапеза“, категорична е тя.
„Официалният анализ показва, че в последните десет години доставната цена на хляба е непроменена и тя се движи в рамките на 55-65 стотинки, независимо че в пъти са увеличени транспортни, енергийни разходи, разходи за човешки труд, осигуровки“, обясни председателят на Асоциацията на хлебопроизводителите и сладкарите.
Тя допълни, че търговската надценка на хляба в България продължава да бъде в рамките на 45-50%.
„Цените на хранителните продукти зависят от пазарната конюнктура, от агроклиматичните условия и други“, коментира от своя страна зам.-министърът на земеделието Цветан Димитров.
По думите му цените на някои хранителни продукти са по-високи, защото земеделската година е била лоша, а това не гарантирало същия висок ръст и през следващата година.
Според Цветан Димитров, ако се погледнат данните за предходни години, ще се види, че най-голямо е било увеличението на цените през 2007 г., а впоследствие те са се нормализирали.
Още по темата:
- » Какво се случва с нас, ако спрем да ядем хляб
- » Магазините са пълни с черен хляб, който е боядисан
- » Битката между два отбора: Полезен или вреден е хлябът?