205115 статии       |       407 интервюта       |       1527 снимки       |       38125 абоната       |      
USD 1.66894| EUR 1.95583| GBP 2.2821|
In English На русском

КЛЮЧОВИ ДУМИ ДНЕС:   ПротестиКоронавирусБрекзитПо ваш сигналПарламентарни Избори 2021

Размер на шрифта:   

Само 1/4 от старите бг филми са прехвърлени на дигитален носител, рискуваме следващите поколения да не ги гледат

24 юни 2021, четвъртък / 12:06; Коментари: 0
Send to Kindle
Само 1/4 от старите бг филми са прехвърлени на дигитален носител, рискуваме следващите поколения да не ги гледат

Филмотеките по света дигитализират колекции си, за да ги запазят за бъдещите поколения. България е една от малкото държави, и може би единствената, в която едва 25% от визуалната филмова история е прехвърлена на дигитален носител.

За много от лентите, снимани преди повече от 20 години, това не е достатъчно, защото трябва да се реставрират, за да бъдат видени в истинския си блясък. Според продуцента Добромир Чочов, има опасност да изгубим едни от най-хубавите български филми.

"Държавата няма пари за дигитализация или средствата са малко. Тя по-скоро трябва да се ангажира с Фонда за възстановяване, да се акцентира върху хранилищата, защото филмите трябва да се съхраняват в нормална среда с ниска влажност и температура. Това трябва да бъде изградено от Националната филмотека", каза Добромир Чочов в студиото на "България сутрин".

Той уточни, че има съществена разлика в процесите на дигитализация и реставрация на един филм. Между 600 и 1200 часа лента могат да бъдат дигитализирани на година, но не повече от 4 филма могат да бъдат реставрирани, защото процесът е много по-труден.

"Всеки филм е отделен проект, зависи от уврежданията и пораженията от времето. Ако има скъсана лента или липсващи кадри, процесът се забавя. Може да има липсващи цветове и тогава трябва се направи е невъзможното, за да се възстанови този кадър", обясни продуцентът.

Друга особеност на старите български филми е това, че се работи паралелно с негатива и тоннегатива, който носи звука. Те трябва да бъдат синхронизирани. След това филмът трябва да дефрагментиран на кадри.

"Ние ги качваме в максимална резолюция. 4К е абсолютно достатъчно като качество, защото това е, което вижда човешкото око. Има 3 600 пиксела на ред, което гарантира, че няма загуба на изображение", каза още Добромир Чочов.

Той посочи, че филмът "Ханът и империята" е съкратена и дигитализирана версия на трилогията за Хан Аспарух.

"Това реално е нов филм. Той е изработен от дигитално реставрирано изображение от дигиталната трилогия. От трите филма е събран нов филм с нов разказ", обясни продуцентът.

Реставрацията на "Ханът и империята" е отнела на екипа толкова време, за колкото е създадена самата трилогия.

Добромир Чочов подчерта, че е необходима спешна дигитализация на български документални филми и хроники.

"Ние имаме един от най-богатите фондове от Първата световна война - кадри, които не можем да си позволим да загубим. Лентата е един от най-устойчивите носители на информация, но само ако бъде съхранявана правилно. Тогава тя има 80-100 г. живот, но при неправилно съхранение може да бъде унищожена за 20 г.", подчерта продуцентът.

Очакванията му са в най-скоро време да започне работа по възстановяване на филма на столетието - "Време разделно".

ђеклама:
Разпечатай | Изпрати
» Напиши статия и ти
Още по темата:
Тагове:
Реклама:
Реклама: