ЕК: Европа се нуждае от повече грамотни граждани

ЕК: Европа се нуждае от повече грамотни граждани
В доклада на ЕК отново се посочва, че 41% от децата в България са под критичния праг на грамотност (при другите страни средният процент е 24%). Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Европейският съюз трябва спешно да преразгледа своя подход за повишаване на нивото на грамотност, препоръча експертна група на високо равнище, създадена от европейския комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта Андрула Василиу.

Всеки пети сред 15-годишните в ЕС, както и почти 75 млн. възрастни, не разполагат с основни умения за четене и писане, което им създава трудности при намирането на работа и ги излага на по-голяма опасност от бедност и социално изключване, пише в доклада, разпространен от пресслужбата на Европейската комисия.

Докладът използва данни от международното изследване PISA от 2009 г., което показа, че българските ученици имат елементарна грамотност – могат да четат и да пишат, но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст.

В настоящия доклад отново се посочва, че 41% от децата в България са под критичния праг на грамотност (при другите страни средният процент е 24%).

В приложенията към документа се отбелязва, че около и над половината от непълнолетните момчета в България, Румъния и Малта показват слаби умения да четат (по данни от 2009 г.).

В същото време България е сред държавите в ЕС, където в периода 2006-2009 г. се отчита най-сериозен спад в броя на учениците със слаби резултати по четене (над 10%).

Според експертите съществува необходимост от привличането на повече мъже учители, които да бъдат пример за подражание за момчетата, четящи много по-малко от момичетата.

Посочена е и нуждата от безплатно висококачествено образование и грижи в ранна възраст за всички деца, от наличие в началните училища на повече учители, специализирани в усвояването на четенето, както и от промяна на представите за дислексията.

Министрите на образованието в ЕС са си поставили обща цел до 2020 г. делът на 15-годишните със слаби умения по четене да бъде намален от 20% на 15%, се отбелязва в съобщението от ЕК.

В доклада са посочени значителните различия между половете в резултатите за грамотността, като 13% от момичетата са със слаби резултати, спрямо 26% от момчетата.

Различията между половете са най-малки в Холандия, Дания и Белгия, и са най-големи в Малта, България и Литва (статистика от 2009 г.).

Оценките показват, че до 2020 г. за 35% от всички работни места ще бъде необходима висока квалификация, отбелязва ЕК.

Според експертите бедността и ниската грамотност са взаимно зависими. Изследванията сочат, че ако Европа успее да постигне определените за 2020 г. цели за основни умения в областта на грамотността, математиката и естествените науки (целта е 85% от 15-годишните да изпълняват тези показатели), това би довело до увеличаване на БВП с 21 трилиона евро през живота на децата, родени през 2010 г.

Специалистите препоръчват създаването на повече електронни четива, а медиите, работодателите, обществените организации и известните личности да играят важна роля в широкото обсъждане на грамотността при възрастните.

#образование #Андрула Василиу #четене #писане #математика #ЕС #ЕК #България #БВП

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Образование
Последно от Образование

Всички новини от Образование »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"