Е-тротинетка - до 25 км/ ч. и не на тротоара?

Е-тротинетка - до 25 км/ ч. и не на тротоара?
A A+ A++ A

Въпреки, че електрическите тротинетки заливат ЕС от много време, у нас те се появиха изведнъж и сякаш от нищото през 2019 г. и хванаха родните институции неподготвени. Липсата на ясни правила за използването им се оказа съществен фактор за възникване на произшествия, застращаващи здравето и живота на водачите. Само за месец у нас станаха множество катастрофи с тротинетки, при които пострадаха и деца.

Проблемите с тротинетките започнаха по-малко от две седмици, след като те се появиха по столичните улициМного от тях бяха откраднати, други пък се озоваха в кофи за боклук, в обществени тоалетни, в реки, в асансьори, както и по пейки и спирки на градския транспорт. В социалните мрежи дори бе предложено провеждането на конкурс „кой ще зареже тротинетка на най-глупавото място“.

Какви ограничения ще се въведат у нас

Регламентацията на е-тротинетките – лични и под наем, едва днес стигна до пленарната зала. Депутатите приеха на първо четене законови промени, с които се въвеждат ограничения в движението им.

Електрическите тротинетки ще могат да се движат по велосипедните алеи, а при липса на такива – в дясната част на платното за движение. Абсолютно забранено е движението с тях по пътища с максималната разрешена скорост 50 км/ч., по пешеходни зони и тротоари, както и в бус лентитеЗабраняват се и разговорите по мобилен телефон, както и двама души да се возят едновременно на едно превозно средство.

Ограничението на скоростта е 25 км/ч.

Минималната възраст за управление на електрическа тротинетка е 14 години, като 14-годишните ще могат да се движат само по велосипедни алеи, а над 16 години - и по другите разрешени пътища. За водачите до 18 години ползването на каска е задължително. При придвижване през нощта водачите трябва да имат светлоотразителни елементи в облеклото си и да карат с включени светлини.

Дебати

По време на дебатите в пленарна зала народните представители се обединиха около идеята, че регламентирането на движението с електрически тротинетки е необходимо и е важно да се случи възможно най-скоро. Депутатът от ГЕРБ Иван Вълков посочи, че в повечето страни проблемът с електрическите тротинетки не е решен. Според него прави чест на държавата ни, че толкова бързо въвежда регулация. Халил Летифов от ДПС обясни, че създаването на правила, контрол и култура на движение с е-тротинетките ще отнеме 5-10 години. „От това как ние ще се справим, ще зависи здравето на българските граждани“, коментира той. 

Бум на е-тротинетки в ЕС

Пазарът на електрически тротинетки преживява "бум" през последните две години. За 2019 г. той отчита глобален растеж от 76% според доклад на френската федерация на професионалистите в областта на т. нар минипридвижване и Smart Mobility Lab. Компаниите, предоставящи услугите на електрическите тротинетки, не публикуват финансови резултати, но се шири мнението, че все още имат дълъг път до излизането на печалба.

Регламентирането на тротинетките по пътищата обаче е проблем в целия ЕСБрюксел в момента предприема действия по събиране на информация от държавите членки, която да послужи за анализ и подготовка на законодателен акт, с който да бъде преодоляна установената празнота в действащата към момента нормативна уредба.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"