181659 статии       |       377 интервюта       |       1514 снимки       |       38130 абоната       |      
USD 1.76296| EUR 1.95583| GBP 2.31588|
In English На русском
Вход

КЛЮЧОВИ ДУМИ ДНЕС:   БрекзитМЕСТНИ ИЗБОРИ 2019ИЗБОРИ 2019Воден режим ПерникЗеметресение Албания

ГОРЕЩА ТЕМА: Хилядно множество на поклонението пред Кралицата на комедията - Стоянка Мутафова
Размер на шрифта:   

Шаш! Половината българчета под критичния минимум по четене

3 декември 2019, вторник / 15:30; Коментари: 0
Send to Kindle
Шаш! Половината българчета под критичния минимум по четене

Родните ученици показват по-ниски от средните резултати по четене, математика и природни науки, като особено тревожна е трайната тенденция за понижаването им. Това сочат резултатите от  PISA – програма за стандартизирано международно оценяване на 15-годишните ученици в 79 държави, в което през 2018 г. са обхванати общо 600 000 деца от цял свят. От тях българчетата са 5300.

България попада сред държавите с най-големи разлики в подготовката между различните училища и с най-високи нива на социална и академична сегрегация, като регистрира понижаване на успеваемостта и на учениците с висок социален статус.

Регулярното международно стандартизирано оценяване  се провежда за седми път, като България участва за шести. Данните се обработват от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), а у нас се администрира от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО). Обхваща 15-годишните, тъй като в повечето държави на тази възраст се завършва образователна степен.

Важно е да се отбележи, че тестовете „измерват” не толкова натрупани знания по различни предмети, колкото способността на учениците да ги прилагат практически в житейски ситуации. 

PISA не е състезание между държавите. Резултатите са по-скоро индикатор доколко сработват политиките в образованието и могат да служат като база за промени м тях. Счита се, че периодът, в който такива промени могат да дадат отражение, е 2 цикъла на PISA, тоест 6 г.

През 2018 г. основен акцент е четивната грамотност, като тестът е с нов формат заради прехода към дигитално четене, използване на хипервръзки и различни източници.

Четене

По отношение на четенето и функционалната грамотност българските ученици са на  53 място от 79 държави. Средният им резултат е 420 точки – значително по-нисък (с 67 т.) от средното за ОИСР. 

Начело с 555 е Китай, а на дъното с 340 - Филипините. Ние сме по-назад от почти всички европейски държави, а зад нас са основно арабски. Попадаме в една група с Румъния, Уругвай, Коста Рика, Кипър, Молдова, Черна гора, Мексико, Йордания, Малайзия, Бразилия, Колумбия.

Сравнението с предишни години показва, че от 2012 г. се наблюдава устойчиво понижение на средните резултати на българските ученици. През 2018 г. то е с 16 т. спрямо 2012 г. и с 12 т. – спрямо 2015 г.

Стандартизираното изследване има 6 нива, като резултати под второ говорят за съществени пропуски. Делът на българските ученици под този критичен праг  е значителен във всички етапи на изследването. През 2018 е 47,1%. За сравнение, учениците в държавите от ОИСР, които през 2018 г. имат резултати под второ равнище, са едва 22,7%.

От друга страна, делът на българските ученици с резултати на най-високото пето и шесто равнище е малък – 2,4 на сто, като след 2012 г. той устойчиво се понижава (ОИСР, PISA 2018 – 8,7% ученици с резултати на пето и шесто равнище). 

ђеклама:
» Абонирай се безплатно за НОВИНИТЕ всеки ден
Разпечатай | Изпрати | Абонирай се за дума
» Напиши статия и ти
Реклама:
Реклама:

Абонирай се за
НОВИНИТЕ БЕЗПЛАТНО