БДЖ не вървяла към фалит, а към спасяване
Цифрите показват, че БДЖ въври не към фалит, а към спасяване, заяви председателят на Борда на директорите на „Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров.
„Цифрите и фактите показват, че твърденията за умишлено водене на БДЖ към фалит са политическа импровизация и търсят извличане на политически дивиденти по един доста непочтен начин," коментира Владимир Владимиров в интервю за „Фокус".
Той припомни, че обвиненията към ръководството на БДЖ идват от двама транспортни министри в предишни правителства – Петър Мутафчиев и Николай Василев, както и от синдикалиста Петър Бунев и от бившия директор в железниците Симеон Ананиев.
„Загубата на БДЖ през 2009 г. е 70 млн. лв., през 2010 г. е 46 млн. лв., през 2011 г. е 40 млн. лв. За първите шест месеца на 2012 г. загубата на БДЖ е само 9 млн. лв., при положение, че за същия период в предходната година е 22 млн. лв. Задлъжнялостта на БДЖ за 2009 г. беше 825 млн. лв., за 2012 г. е 740 млн. лв.," изреди Владимир Владимиров
Показателят за производителност на едно лице от БДЖ се е повишил с 29% за периода от 2009 г. досега, на един локомотив - с 15%, а на един вагон - с 10%, посочи още председателят на Борда на директорите на „Холдинг БДЖ"
Освен това, по думите му, рентабилността на влаковете само за последните 6 месеца се е повишила с 6%.
„Всичките тези цифри показват точно обратната тенденция – не към фалит, а към спасяване на дружеството. Всички тези постижения и реформи, които сме направили в БДЖ са без един допълнителен лев от държавата и без нито един лев заем," заяви Владимир Владимиров.
По думите му причина за големите проблеми на БДЖ е това, че от 2005 г. до 2009 г. задлъжнялостта на дружеството се е увеличила от 417 млн. лв. на 825 млн. лв.
Само за този период задълженията към банки нараснали от 166 млн. лв. на 572 млн. лв., което е увеличение с 405 млн. лв.
„Това се допълва от факта, че за периода от 2005 г. до 2009 г. „БДЖ – Пътнически превози" е недокомпенсирано с 200 млн. лв., които държавата е трябвало да даде на дружеството, но по неизвестни причини не ги е предоставила. Това е продължение на една политика, която е започнала още от 2002 г., защото недокомпенсирането на БДЖ за периода 2002 г. – 2005 г. е 100 млн. лв., а задълженията от 2002 г. до 2005 г. са се увеличили от 196 млн. лв. на 417 млн. лв. Нещо повече, увеличаването на задлъжнялостта с 629 млн. лв. за периода 2002 – 2009 г. е гарнирана с огромна перманентна оперативна загуба. Виждате каква политика се е провеждала за период от 8 години и в каква посока води тя," посочи още Владимир Владимиров.
Още по темата:
- » Заради инцидент: Спрени са били влаковете между Кюстендил и Перник
- » Откриха голямо количество дизелово гориво в дома на служител на БДЖ
- » БДЖ възстановява бърз влак