Ще залеят ли старите коли на Европа автокъщите у нас?

Ще залеят ли старите коли на Европа автокъщите у нас?
A A+ A++ A

Търговци отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към България. Заради забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа износът им към България расте. Всяка трета стара кола от износа на Италия например достига до автокъщите с коли втора ръка у нас.

Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18% през миналата година, у нас то се запазва.

В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 шофьори у нас. По данни на търговците в Германия в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.

Доскоро дизелите бяха най-разпространените коли по пътищата на Италия. Заради ограниченията обаче дизелите минаха в категорията на най-нежеланите. „Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018-та много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е къде отиват старите дизелови коли - в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването”, коментира пред NOVA Джузепе Гамбакорта - автоексперт в Италия.

В момента 80% от вносът на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 000 автомобила - като 65% от тях са дизел. „Засега вратата към нас е отворена - няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат”, каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.

Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари - на над 10-годишна възраст. „Пак стигаме до покупателната способност - едно подновяване на автопарка би коствало много средства, които за много от българите са непосилни”, коментира шофьорът Антон Антонов.

„И това предразполага всичките тези евтини автомобили, които замърсяват въздуха в Германия, да идват към България. Хората гледат да се отърват от тези автомобили и рано или късно ще дойде моментът, в който ще се подаряват такива автомобили, тъй като голяма част от тях няма да могат да напуснат на собствен ход територията на Германия”, казва Румен Дунев.

Около 60% от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Като само един на всеки десет автомобила е нов, а не втора ръка. И вносителите и производителите го потвърждават. „В България търсенето на дизеловия автомобили остава високо - противно на търсенето в Западна Европа”, казва Александър Миланов от Асоциацията на автомобилните производители.

„Продължава търсенето на дизеловите автомобили, тъй като в България няма механизъм - законов и финансов, по който да се ограничи този внос и продажба на по-стари дизелови автомобили”, коментира и Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. „Това, което може да се случи, е някои от тези автомобили, да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България”, казва Александър Миланов.

„Ако те дълго време стоят там, проблемът с тяхната техническа поддръжка ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Евро 5 и 6 автомобили, ако дойдат тук, България ще си обнови автопарка, а не да го състари”, коментира още Цанева.

„Въвеждат се промени по отношение на категоризацията на ПТС - ще се използва стикер, който ще се поставя на предното стъкло, който ще носи информацията за евро категорията на колата и данни за измерените замърсители от двигателите. Тези стикери могат да помогнат на общините, които да предприемат мерки за зони с ниски емисии - части от градове или цели градове (по подобие на Европа), които въвеждат ограничения, под даден Евро стандарт да не могат да влизат такива автомобили. Например по ниско от Евро 3 да не влизат. Това ще е решение на всяка община”, коментира Георги Михайлов от Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Автомобилният транспорт у нас е един от основните източници на замърсяване, но след битовото отопление, който е най-големият причинител на наднормени нива, основно на фини прахови частици. Автомобилният транспорт е замърсител в най-големите градове на страната.

По думите на Михайлов при нас има една съществена разлика от Западна Европа - това са високите нива на азотни оксиди, които има в редица западноевропейски градове.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »