Дянков пусна субсидията, БДЖ кърпи положението засега

Дянков пусна субсидията, БДЖ кърпи положението засега
БДЖ най-вероятно няма да колабира в следващите седмици, след като вицепремиерът Дянков е склонил да пусне законнополагащата се държавна субсидия. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Правителството възобновява полагащата се по закон държавна субсидията за затъналия в дългове Холдинг БДЖ, съобщи в понеделник вечерта транспортният министър Ивайло Московски.

„Субсидията на БДЖ "Пътнически превози" ще се възстанови в реален размер. Няма да има допълнителни съкращения, няма да има и съкращаване на влакове", обяви Московски след среща във финансовото министерство с ръководството на БДЖ.

В края на миналата седмица финансовият министър Симеон Дянков даде срок до 6 август на ръководството на БДЖ да представи пакет от нови мерки за подобрение на положението на закъсалата железница, за да отпусне на дружеството полагащата му се по закон месечна държавна субсидия от 14 млн. лв.

"От тук нататък се разбрахме следното: По най-бързия начин, веднага след като започне наново работа, всъщност мерките, които трябва да приемем – краткосрочни са по всякакъв начин да се намалят допълнително разходите и да се увеличат приходите", добави министърът.

„Как може да стане това? По следния начин: Веднага, след като започне сесията на Народното събрание, ще внесем проект за промени в закона за т.нар. безбилетни пътувания или за гратис пътуването. Реални мерки, които да могат действително да позволят както на служителите на БДЖ, така и на служителите на Транспортна полиция реално да съставят актове, които да доведат до реална събираемост. Имайте предвид, че там резервите са в милиони", обясни Ивайло Московски.

На второ място министърът посочи, че трябва да се въведат допълнителни мерки, пак чрез промени в закона, за утежняване на криминалното деяние - кражба, както на резервни части, така и на горива.

"На трето место, споразумяхме се с Министерството на финансите, БДЖ да прехвърли от активите си – сграден фонд, или може би почивни бази, които са освободени от тежест, които обаче да обезпечат плащането към кредитора Световна банка по този стар заем. Да не забравяме, че той е от времето на Жан Виденов, от тези мъдри господа, които навремето незнайно как са си позволявали да теглят каквито и да е било заеми. Безотговорно от 1995 година. Сега ни се пада честа да го плащаме", заяви Ивайло Московски.

Експертите ще работят в следващите 1 - 2 дни, тъй като наистина трябва да се уточни действително да е без тежести, за да може държавната да се обезпечи към това допълнително плащане, което идва от 1995 година, добави той.

Според Московски дружеството много бързо трябва да се раздели, чрез продажба на свои дялове в други несвойствени за дейността на дружеството дейности.

„Юлската субсидия ще бъде платена, всичко ще се възстанови нормално. Субсидията ще бъде възстановена до края на годината така, както е разписано по закон в пълния размер. В следващите един-два дни, като се уточнят подробностите, няма причина да не се пуснат парите", посочи Московски.

На въпрос – дали след проявения интерес от страна на белгийски и румънски пътнически превозвачи ще влизат и частни превозвачи, министър Московски посочи: „За „Товарни превози" имаме гаранция с голяма доза сигурност от Агенцията за приватизация, че до края на годината сделка ще има. За „Пътнически превози" ще анализираме желанието на частници да участват в превоза на пътници, но това не стои на дневен ред в момента".

Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев заяви в допълнение: „Мерките не са новост за нас. По голяма част от тях ние отдавна работим така или иначе. Въпросът е, че се надяваме в скоро време вече да има и резултат", посочи той.

#БДЖ #Йордан Недев #Министерство на транспорта #Министър на транспорта #Ивайло Московски #Симеон Дянков #Министър на финансите #БДЖ - Товарни превози #заеми #дългове #Световната банка #Петър Бунев #синдикалист #синдикат

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"