Животът след Facebook

Животът след Facebook
A A+ A++ A

Най-голямата държава на света току-що премина през сериозна политическа криза, а президентът й не се появи в продължение на четири дни. На първо четене може да звучи абсурдно, но броят на хората във Facebook е почти двойно по-голям от населението на Китай. Ако се окаже, че личните документи на между 40 и 50 милиона души са компрометирани, както горе-долу се случи в скандала с компанията за анализ на данни Cambridge Analytica, дори най-лошото държавно управление би реагирало по-бързо.

За десет години Facebook се превърна в една от най-мощните властови единици на света. И прекара по-голямата част от това време да отстоява позицията, че не се занимава с политически решения и морални преценки. След избора на Тръмп за президент и Брекзит стана ясно, че Facebook не е Швейцария и няма как да се прави на неутрален агент. Данните от хората в нея могат да се използват за манипулации и пропаганда. Да разделят хората, да предизвикват скандали и да променят света, невинаги в най-добрата посока.

Анализът на големи данни е огромна тема за компаниите от три-четири години заради бизнес ползите, които носи профилирането на потребители. Съмненията, а вече и доказателствата, за манипулации променят играта съществено. Нейните правила трябва да са други и колкото по-бързо се сменят, толкова по-малки ще са щетите.

Facebook обаче няма да си наложи нови правила сама. Нейният бизнес е да продава личните данни, които събира от потребителите си, и всяко ограничение ще има много конкретна цена. Държавите до момента закъсняват с реакцията си към Facebook, но сегашният скандал, изглежда, ще генерира достатъчно енергия за намеса в този бизнес. Опитите за регулация ще се случват както в САЩ, така и в Европа, и това ще промени компанията, основана от Марк Цукърбърг. За една нощ Facebook изгуби 40 милиарда долара и вероятно това ще е само началото. Невероятният успех на Facebook ще бъде последван от силен спад. Въпросът е само докъде ще стигне той./ Capital.bg

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай