Председателят на Френско-българската търговска камара Стефан Дюлайе: Френските инвеститори тепърва ще показват потенциал в България

Председателят на Френско-българската търговска камара Стефан Дюлайе: Френските инвеститори тепърва ще показват потенциал в България
Снимка: в-к Капитал
A A+ A++ A

Екслузивно интервю със Стефан Дюлайе, председател на Френско-българската търговска камара, за Международното приложение "България-Франция" на Novinite.bg и Novinite.com (Sofia News Agency).


Като цяло битува схващането, че френският бизнес и инвестиции в България са все още слабо представени или незадоволителни. Смятате ли, че това схващане е оправдано?

Да, в България „тежестта" на Франция като страна или като източник на инвестиции и бизнес не е толкова важна, колкото е в Европа като цяло. В България така и не станахме свидетели на наистина голяма френска инвестиция – имам предвид голям производител на коли например – както „Рено" в Румъния. Инвестиция, която може да е двигател за цялата икономика. Вярно е, че така и не се появи такава голяма френска инвестиция в България.

Също така е вярно, че в България сме в сянката на френския бизнес в Румъния. На първо място, Румъния е страна с романски език, и знаете, че френският е втори език за повечето румънци. За френските бизнесмени е винаги добре да общуват с хора, говорещи френски, и от тази гледна точка имаме исторически връзки с Румъния.

Бих казал обаче, че дванадесетото място на Франция сред най-големите чуждестранни инвеститори не е съвсем точно, тьй като много от френските инвестиции са влезли в България през гърция.

Например, ако вземете Карфур, не съм сигурен, дали се брои като френска или гръцка инвестиция. Много френски компании нямат желание да правят бизнес в България и са решили да дадат бизнес правата си на франчайзъри за територията на страната – или пък да навлязат в България чрез гръцките си дъщерни компании.

Това може да се промени заради кризата в Гърция. Очевидно в момента най-вероятно е по-добре да се навлезе на гръцкия пазар чрез българска компания.

Всичко това означава, че Франция все още е доста далеч от заслуженото си място като инвеститор в България – но обърнете внимание тук, защото фактът, че Франция в момента стои по-надолу в класацията всъщност е положителен, тьй като означава, че потенциалът е огромен и се засилва.

Много френски компании сега се интересуват от енергийния сектор и инфрастуктурата в България и смятам, че тепърва ще демонстрираме огромният потенциал на френските инвеститори.

Бих искал да изтъкна, че във Френско-българската търговска камара имаме добри прогнози за българската икономика през следващата година.

Така че отговорът е „да", но правим всичко възможно, за да променим това.

Какви са основните интереси на френските компании в България? Къде лежат предимствата на България от гледна точка на френските инвеститори?

Мисля, че на първо място за френските компании идва географската близост, защото заедно се намираме в Европа. Дори и ако България все още не е в Шенген, това е твърде важно. Например, що се отнася до кол центровете – вече има 2-3 компании, създаващи кол центрове в България, които са по-добри и по-евтини от тези във Франция, но не са чак във Виетнам или Китай. Когато искаш да правиш софтуер, е много по-добре да летиш три часа със самолет, за да се срещнеш с доставчика си, вместо да летиш 20 часа до Индия (дори и ако в Индия е по-евтино). Така че в географски план, България има наистина много добро местоположение.

България е също така много интересна по отношение на разходите за труд. Те са по-ниски, отколкото в Западните страни и предоставят много интересни възможности.

След това се нарежда спецификата на българската промишленост. Например в текстилния бизнес много френски марки биват произвеждани в България. Спецификите на промишлеността плюс местоположението са големи предимства за България.

Разбира се – едно от главните предимства на България са данъчните ставки – сега-засега плоският 10% данък е голямо предимство за привличането на френски инвеститори, макар да има един вид споразумение за двойно данъчно облагане между България и Франция и да не е съвсем ясно как може те да се възползват от тези по-ниски данъци. Например, германците осъвремениха данъчното си споразумение с България преди две-три години, но нашето споразумение е от 1989 г. Така че сигурно трябва да бъдат направени някои промени. Но смятам, че това също е голямо предимство.

Как се справя България сред френските инвеститори в сравнение със съседите си и другите страни в региона?

Средата на 90-те години беше сложно време за инвестиции. Ако сравним Румъния и България, Франция има историческа връзка с Румъния, така че за нас е доста лесно да работим с Румъния. Поради това винаги сме в топ 3 на чуждите инвеститори там. Дори таксиметровите шофьори в Букурещ обикновено говорят френски.

С България нещата са по-сложни. В България администрацията е много усложнена за френския бизнес. Нека да не говорим за корупция, защото знаете, че корупция има навсякъде – но въпреки това е доста трудно да се прави бизнес тук. Вземете цялата бюрокрация...

А ако сравните България и Румъния – БВП на глава от населението е почти еднакъв, но пазарът в Румъния е 20 млн. души, а в България – 7 млн. Така че защо да си усложнявам живота и да инвестирам в България? Ето защо в началото на 90-те всички големи френски компании оставиха територията на България на франчайзърите си в Гърция. Те гледаха на България от Гърция. Така че смятам, че трябва да добавим някои от гръцките инвестиции към количеството на френските инвестиции в България. Карфур е един от тези примери, защото идва от франчайзъра „Маринопулос" в Гърция.

Ако преминем към търговията – кои български продукти и производители са конкурентни на френския пазар и обратно?

Мисля, че по отношение на обмена, търговските отношения между България и Франция не са лоши, защото Франция е 6-8и доставчик на стоки за България, а от България внасяме някои промишлени продукти, храни, текстилни стоки.

Но мисля, че има проблем с маркетинга. Мисията ми заедно с Френско-българската търговска камара е да се опитаме да помогнем на българските производители да маркетират продуктите си във Франция, защото глобалната конкуренция е огромна.

Българските производители трябва да разберат, че маркетингът помага за добавената стойност. Например във Франция има много реклами за винен туризъм в Калифорния или много други места, но много рядко се виждат такива реклами за България. Не знам, дали това е добър пример, тьй като французите произвеждат вино, но разбирате какво имам предвид.

Именно затова се опитва да каня български компании да навлязат на френския пазар. Затова бих искал да стартирам някои срещи между български и френски делегации. И сме готови да помагаме на българския бизнес да се развива. Имаме доста работа в това отношение.

Франция заедно с Германия инициира новия Европейски фискален пакт, чието зачатие включваше искания за уеднаквяване на данъците на страните членки на ЕС, които участват в него. Как оценявате позицията на България да защити политиката си на ниски данъци? Като се има предвид, че ниските данъци са главното инвестиционно предимство на България, смятате ли исканията на Франция и Германия в това отношение са честни?

Зависи от чия гледна точка виждате нещата. Ако България иска да привлича чужди компании, трябва да има големи предимства – така че е много добре да има тази 10% плоска данъчна ставка. По мое мнение българското правителство трябва да направи всичко възможно, за да запази този плосък данък, защото иначе защо да се инвестира в България? В икономическа криза сме, ПЧИ намаляват, така смятам, че това е задължително.

В известен смисъл е честно, ако всички членки на ЕС кажат: „Нека да не превръщаме това в състезание!" В известен смисъл са прави, но животът е пълен с компромиси. Исканията на Франция и Германия са честни, но ако бях българин... – моля Ви, опитайте се да го запазите, защото така българската икономика ще преодолее кризата.

Съгласен ли сте, че най-големият проблем на България при неуспеха й да привлече повече инвестиции от Франция се дължи на лошия й имидж?

България не е добре позната. Имате дефицит на добър имидж. Спомням си, че когато пътувам във Франция, виждам реклами „Инвестирайте в Македония". Те правят реклами. България е доста непозната във Франция по отношение на бизнеса. Френските компании не знаят много добре къде е България. Не може да се каже, че България има лош имидж във Франция. Но да нямаш никакъв имидж е по-лошо. Има много вицове за французи, местещи се в България, чиито багаж пристига в Полша и тн. Така че има липса на последователност по отношение на имиджа.

Каква е ролята на Френско-българската търговска камара в засилването на бизнес връзките?

Ние сме тук, за да помагаме. Имаме над 150 члена – всички френски компании, представени в България, са членове на Камарата. Не сме френска, а Френско-българска търговска камара. Това означава, че нашата цел е да привличаме френски инвеститори в България и български компании във Франция. Имаме едно голямо събитие – „Божоле ново" – в първия четвъртък през ноември, и една среща всеки месец за бизнес връзки. Много български компании ценят това, защото по този начин установяват бизнес отношения с френски бизнесмени. Една инициатива, която бих искал да развия, е да помогнем на повече от тях да посетят мрежата на Френската търговска камара във Франция.

ТОВА ИНТЕРВЮ НА АНГЛИЙСКИ

#Франция #Френско-българска търговска камара

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Бизнес-67
Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"