Синдикати: БДЖ да спазват конституцията!

Синдикати: БДЖ да спазват конституцията!
Синдикатите излясоха със становище, в което изобличават като незаконен опита на Управителния съвет на БДЖ да принуди железничарите да декларират писмено, че възнамеряват да стачкуват. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

КНСБ и КТ „Подкрепа“ излязоха със становище, в което изобличават като незаконен опита на Управителния съвет на БДЖ да принуди железничарите да декларират писмено, че възнамеряват да стачкуват.

„Напълно е незаконосъобразна заповед № 410 от 22.11.2011 г., издадена от инж. Ивайло Димитров, директор ППП, град София, с която работниците и служителите на БДЖ се задължават да декларират писмено намеренията си да стачкуват“, съобщават в становището си Националните стачни комитети на КНСБ и КТ „Подкрепа“, предаде БГНЕС.

Синдикатите подчертават, че подобни действия са в грубо нарушение на чл. 18 и чл. 19 от Закона за уреждане на колективните трудови спорове, както и на чл. 50 от Конституцията на Република България.

„Информираме всички работници и служители да не се съобразяват и да не изпълняват заповеди, с които им се вменяват допълнителни задължения извън това да стоят на работното си място“, се казва още в становището на синдикатите.

Националните стачни комитети възприемат като несполучлив манипулативен опит изнесеното от главната юристка на БДЖ ЕАД Ваня Флорова, че стачката е незаконна. С тези правно неиздържани изказвания се цели единствено внасяне на смут и съмнения сред работниците и служителите в железниците относно упражняването на законното им право на стачка.

От КНСБ и КТ „Подкрепа“ настояват мениджърските екипи на БДЖ ЕАД и ДП НКЖИ да спазват конституцията и законите на Република България. За всички нарушения на човешките, трудовите и синдикалните права ще потърсим съответната персонална отговорност от виновните длъжностни лица, както и своевременно ще сезираме Европейската конфедерация на профсъюзите (ЕКП) и Международната конфедерация на профсъюзите (МКП).

Синдикатите обясняват, че правото на стачка е право за упражняване на натиск от работниците и служителите върху работодателя за защита на техните колективни икономически и социални интереси.

То се изразява във „временно преустановяване на изпълнението на трудовите задължения“ на стачкуващите работници и служители.

Това неизпълнение на задълженията на работниците и служителите по продължаващото им да съществува трудово правоотношение е правомерно, защото е свързано с упражняването на едно тяхно основно право, каквото е правото им на стачка.

Срещу неизпълнението на това тяхно задължение законът освобождава работодателя от едно негово основно задължение по трудовото правоотношение: той не дължи на стачкуващите работници и служители трудово възнаграждение за времето, през което участват в провеждането на ефективна стачка. Това законодателно разрешение е изрично възприето в чл. 18, ал. 1 ЗУКТС. Щом не е налице изпълнението на тези задължения, отпада и задължението на работодателя за изплащане на трудовото възнаграждение.

„Решението за стачка (продължителност, органът който ще я ръководи) се взема с обикновено мнозинство от всички работници и служители в предприятието. Решението дали работникът или служителят ще участва в стачката (кои и колко дни) е лично негово право и никой не може да го задължава предварително писмено да уведомява работодателя дали ще стачкува или не. Право на работника или служителя е във всеки един момент да се включи или да прекрати участието си в ефективни стачни действия. Тъй като работодателят има интерес всеки ден да е информиран кой стачкува и кой работи, негово задължение е да организира проверка, при извършването на която работникът или служителят е длъжен да заяви устно дали стачкува или не за съответния ден. Проверката се извършва от работодателя или упълномощено от него лице, всекидневно за дните на стачката, без да е необходимо работникът или служителят да прави каквито и да било писмени изявления за участие в стачката“, поясняват още синдикатите.

#протест #стачка #железничари #служители #Конституцията #синдикати #БДЖ #България #КТ „Подкрепа“ #КНСБ

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »