ЦЕРН пусна новия ускорител на частици Linac 4

Източник: YouTube

Най-голямата физична лаборатория в Европа и дом на големия адронен ускорител ЦЕРН пусна в употреба нов ускорител на частици, определян като ключова стъпка към провеждането на експерименти, опитващи се да разгадаят някои от най-големите мистерии на вселената. До 2021 г. новият ускорител, наречен Linac 4, трябва да бъде свързан с адронния ускорител – най-мощният уред за сблъскване на протони в света, предаде Дарик.

Лабораторията от дълго време изразява надежда, че удължаването на ускорител може да помогне значително за откриването на нови частици и дори за доказването на съществуването на други пространствено-времеви измерения. В изявлението на ЦЕРН се посочва, че новото устройство ще може да сблъсква протони с три пъти повече енергия от досега, като надеждата е, че при по-силния сблъсък учените ще могат да получат повече информация.

Новото устройство „ще увеличи значително потенциала на експериментите с Големия адронен ускорител“, посочват още от лабораторията. Linac 4, който е дълъг 90 метра, се строи в продължение на близо десетилетие и ще бъде пуснат в употреба след поредица от тестове.

Досега адронният ускорител е спомогнал за направата на редица важни открития. През 2012 г. беше използван за доказването на съществуването на Хигс бозона, известен още като „божествената частица“. Съществуването му влиза в т. нар. Стандартен модел – теорията за частиците, съставящи материята и силите, които ги движат. Една от целите пред ускорителя е изследване на аномалиите в Стандартния модел, които биха могли да са знак за нови измерения.

Подобни експерименти биха могли да помогнат за обяснението на тъмната материя и тъмната енергия, за които в момента учените знаят много малко, въпреки че заедно съставят около 95% от вселената.

"LINAC 4 е първата стъпка към една по-дълга и амбициозна програма по пътя към новите открития. До 10 години се очаква физиците да имат десетократно увеличение на броя на сблъсъците на частици, които значително увеличават способността за наблюдение на редките физически процеси, както и търсенето на неизвестни частици", казва акад. Пол Логачев от Института по ядрена физика (INP SB RAS), предава РИА новости.

През 2013 г. големият адронен колайдер бе спрян за модернизация и отново стартира през април 2015 г. Една от целите на LHC модернизацията се състои в увеличаването на енергията при сблъсък на протони с 8 до 13 TeV. Експертите очакват, че това ниво на енергия ще отвори нови възможности за изследване, предава ТАСС.

#ЦЕРН #ускорител