Разрешават физическата саморазправа на „Военна полиция“

Разрешават физическата саморазправа на „Военна полиция“
bvpa.bg
A A+ A++ A

На служителите на „Военна полиция“ вече ще бъде разрешено да използват физическа сила и помощни средства в случай на абсолютна необходимост. Това става законова норма след като депутатите днес приеха част от промените в закона за военната полиция на второ четене. И в момента народните представители четат и гласуват по него в пленарна зала текст по текст, пише БГНЕС.

Абсолютна необходимост има при противодействие или отказ да се изпълни законно разпореждане; задържане на правонарушител, който не се подчинява или оказва съпротива на орган на службата; при опит на задържано лице да избяга, както и да посегне на своя живот или на живота и здравето на други държавни органи. Абсолютната необходимост се отнася и за случаи при нападение срещу граждани и органи на службата, освобождаване на заложници, както и групови нарушения от военнослужещи на обществения и войсковия ред и нападения на сгради и помещения. Физическата сила и помощните средства се използват след предупреждение, с изключение на случаите на внезапно нападение и при освобождаване на заложници.

При охраната на стратегически обекти органите на служба „Военна полиция” ще могат да поставят временни или постоянни заграждения около тях. Стратегическите обекти за охрана от „Военна полиция“ се определят със заповед на министъра на отбраната. А при отказ на лице действията при полицейска регистрация, с изключения на събиране на лични данни, ще се извършват принудително с разрешение на съдия.

Необходимо е някои норми като тези, които са свързани с оперативно-издирвателната дейност на служба „Военна полиция”, някои от дейностите по охрана и ескорт, употребата на оръжие, помощни средства и физическа сила от органите на службата, действията, свързани с полицейската регистрация и идентификацията, да бъдат подробно регламентирани в закона, а не в подзаконови актове, каквато е досегашната практика. От една страна, това е свързано с обстоятелството, че чрез повечето от изброените дейности се ограничават в различна степен граждански права и свободи, а от друга страна, се цели да се отговори на някои пропуски и неточности в досегашното ни законодателство, визирани и в решения на Европейския съд по правата на човека. Тези обстоятелства намериха вече своето отражение в други закони, регламентиращи сходни на дейностите на военната полиция.

С промените в закона се прецизират разпоредбите, свързани с антитерористичната дейност, извършването на проверките и дейността по извършването на полицейската регистрация, която се осъществява при съпътстващи действия от страна на органите на МВР.Регламентира се дейността по изготвянето на експертизи и експертни справки и становища от квалифицирани и определени за това служители, каквато е била практиката до настоящия момент, без пълната регламентация за това. Регламентират се също дейностите по осъществяването на противопожарен контрол от служба „Военна полиция”, тъй като досега това ставаше чрез препратки към закона за МВР, което водеше до известни неточности в уредбата. Наред с това се въвежда възможността за прилагане на принудителни административни мерки при осъществяване на тази дейност, което ще допринесе за нейното реално осъществяване. Въвеждат се текстове, регламентиращи осъществяваната дейност по разследване на авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства – това са потенциални събития с широко обществено значение и би следвало тази възложена по закон дейност да има поне минималната правна регламентация.Със закона се уточнява кои лица са органи на служба „Военна полиция” и как се легитимират, което е важно с оглед на осъществяване на правомощията им.

Детайлно се регламентират случаите и възможностите за употреба на оръжие и помощни средства от органите на служба „Военна полиция” и военнослужещите от военнополицейските формирования, като безусловно се въвежда принципът на „абсолютната необходимост”. Това, от една страна, ще защити правата на „потенциалните нарушители”, като съдейства за запазване на живота и здравето им, а от друга страна, допринася за увереността при изпълнението на служебните задължения от органите на службата. По този начин и във връзка със закриване на наблюдението на Комитета на министрите към Съвета на Европа по групата решения на Европейския съд по правата на човека, касаещи непропорционалната употреба на огнестрелно оръжие, се отговаря на необходимостта от промяна на законовата уредба, регламентираща „абсолютната необходимост” при употребата на огнестрелно оръжие от военната полиция. Със законодателните промени в Закона за МВР от 2012 г. и в новия Закон за МВР от 2014 г. е въведен стандартът „абсолютна необходимост” при използването на оръжие, физическа сила или други помощни средства от служителите на МВР.

С предлагания законопроект не се дават повече правомощия на военната полиция, не се променя и не се разширява обхватът на извършваните дейности. Предвижда се също подзаконовите актове по прилагането да се приведат в 6-месечен срок в съответствие с промените в закона. 

#пише БГНЕС.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Отбрана
Последно от Отбрана

Всички новини от Отбрана »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"