Петкова: Защитата на уязвимите клиенти е важно условие зa успешно преминаване към пълна либерализация на електропазара

Петкова: Защитата на уязвимите клиенти е важно условие зa успешно преминаване към пълна либерализация на електропазара
БГНЕС
A A+ A++ A

Задължително условие за успешното преминаване към пълна либерализация на електроенергийния пазар е защитата на уязвимите клиенти в България, категорична е министърът на енергетиката Теменужка Петкова. Колко е важна либерализацията и подготовката за нея показа участието в събитието по представянето им на еврокомисаря по промените в климата и енергетиката Мигел Ариас Канете, директора на дирекция "Върешен енергиен пазар" на Главна Дирекция "Енергетика" на Европейската комисия Клаус-Дитер Борхард и регионалния мениджър на Световната банка за България Тони Томпсън.

Еврокомисарят Канете подчерта, че българските потребители вече ще имат възможност да се възползват от предимствата на свободния пазар на електроенергия. Той даде висока оценка за работата на българското правителство за защита на уязвимите клиенти в страната, както и за вече стартиралата в началото на година Българска енергийна независима борса. Той бе категоричен, че преминаването от регулирани към свободни цени на електроенергия ще е успешно при гарантирана защита на уязвимите клиенти. Най-добрата борба с енергийната бедност е енергийната ефективност, каза още Канете.

По думите на мининистър Петкова процесът по пълна либерализация на електроенергийния пазар у нас е един от основните приоритети на българското правителство, който ще стабилизира сектор „Енергетика” в дългосрочен план. Идентифицирането на уязвимите клиенти и осигуряването на базовите им нужди от електроенергия е механизъм за намаляване на енергийната бедност. Ето защо в края на 2015-та година бе създадена работна група с експерти от дирекция „Вътрешен енергиен пазар” към ЕК, от Министерството на енергетиката, от Министерството на труда и социалната политика и от Комисията за енергийно и водно регулиране. По думите на министър Петкова резултат от тяхната работа е новата дефиниция , според която "уязвими  клиенти" са битови клиенти, в чиито обекти, снабдявани с електрическа енергия,  живеят  лица, които  поради възраст, здравословно състояние или доход са в риск от социално изключване във връзка със снабдяването и потреблението на електрическа енергия и се ползват от мерки за социална защита, за осигуряване на необходимите им доставки  на електрическа енергия.

Енергийният министър представи критериите за определяне на групата уязвими клиенти, имащи право на социална тарифа за електроенергия. Според тях дефинираната група от уязвими клиенти са: лица над 70-годишна възраст, живеещи сами и получаващи доход само от пенсии до размера на определената линия на бедност в страната за съответната година, лица с над 90 на сто намалена работоспособност, с определена чужда помощ, семейства с деца с увреждания, с определена чужда помощ и лица и семейства, получаващи целеви помощи за отопление по реда на Закона за социално подпомагане. Министър Петкова представи и разработените мерки за защита на уязвимите клиенти в България, които  се делят на финансови, нефинансови и дългосрочни.  Съгласно тях се очаква групата на уязвимите клиенти да включва приблизително към 1,1 млн. души или около 14% от населението. За пример този процент в Румъния е около 12%. „Нашата цел е да увеличим максимално обхвата на енергийната помощ, така че да защитим българските потребители”, каза още тя. Въвеждането на социална тарифа ще е временна мярка, която предвижда до 100 кВтч на месец за домакинство, което ползва услугите на централно топлоснабдяване или природен газ за подгряване на вода за битови нужди, или до 150 кВтч. за лице/домакинство, ползващо ел. бойлер за топла вода, извън нуждите за отопление. Според механизма за определяне на социалната тарифа помощта ще покрива приблизително 70% от цената на електроенергията, коeто представлява около 33% от крайната сметка на уязвимите клиенти, с мрежови такси, компонентата задължения към обществото и ДДС.

Създаването на регистър на уязвимите клиенти, на които не би могло да се спира електроенергията, поради здравословно състояние , забрана за преустановяване електроснабдяването през зимния период и възможност за преструктуриране на дълговетен са част от разработените нефинансови мерки. Друга част от предвидените нефинансови мерки са провеждането на информационни кампании, безпристрастни и достоверни инструменти, онлайн платформи, както и създаването на етичен кодекс, който да разпише правила за добро поведение на доставчиците във връзка със снабдяването на електрическа енергия.

#Канете #либерализация на пазара

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Гледна точка
Последно от Гледна точка

Всички новини от Гледна точка »