Кабинетът сви наполовина броя на магистралите за строеж до 2020 г.

A A+ A++ A

Седем са основните приоритети за пътна инфраструктура през периода 2014–2020 г., съобщиха от пресцентъра на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Министерството изброява приоритетните проекти:

- ЛОТ 3 на Автомагистрала „Струма“;
- Автомагистрала „Хемус“ (участък 1 - автомагистрален участък Ябланица–Велико Търново, и участък 2 – скоростен път Велико Търново–Шумен);
- тунел под връх Шипка;
- скоростен път Русе–Велико Търново;
- скоростен път Русе–Шумен;
- скоростен път Видин–София;
- разширение на западната дъга на Софийския околовръстен път.

В същото време от МРРБ изтъкват, че „ограниченото европейско финансиране налага приоритетно изграждане през следващия програмен период на петте обекта“:

- ЛОТ 3 на Автомагистрала „Струма“;
- Автомагистрала „Хемус“ (участък 1 - автомагистрален участък Ябланица–Велико Търново, и участък 2 – скоростен път Велико Търново–Шумен);
- тунел под връх Шипка;
- скоростен път Русе–Шумен;
- разширение на западната дъга на Софийския околовръстен път.

„Европейските средства обаче не могат да покрият реално изграждането на всички приоритетни проекти. Затова естественият подход е да се търси алтернативно финансиране – чрез частни инвестиции на принципа на публично-частното партньорство, но без държавни гаранции. В момента се прави всичко възможно да бъде осигурено финансиране за един от основните приоритетни обекти - скоростният път Русе–Велико Търново, който на практика е част от трасето Русе–Маказа и коридор № 9. Този проект е избран, защото е рентабилен, и ще бъде реализиран само при реален инвеститорски интерес“, обясняват още от регионалното министерство.

„Тунелът под връх Шипка ще бъде построен основно с европейско финансиране. Чрез него ще бъде осигурена връзката между Северна и Южна България. Тя ще свърже Република Румъния с Република Гърция при ГКПП „Маказа“, където вече от българска страна е изградена прилежащата инфраструктура“, допълват от ведомството на министър Лиляна Павлова.

МРРБ отбелязва още, че ако се реализират спестявания от европейското финансиране, те ще бъдат използвани за изграждането на скоростен път Видин–Монтана. Той е част от коридор № 4. С изграждането му ще бъде завършено изцяло трасето Видин–София.

Медиапул коментира, че очевидно поради липса на пари двете „великолепни пътни седморки“ – 7 магистрали и 7 скоростни пътя, залегнали в плана на бившия строителен министър и настоящ президент Росен Плевнелиев, се свиват на една седморка, която трябва да се реализира до 2020 г.

Така вместо седем България ще има само четири магистрали до 2020 г., става ясно от съобщението. Това са 19-километровата „Люлин“ (София–Перник), която е действаща. Строящите се „Тракия“ (София–Бургас) и „Марица“ (Пловдив–ГКПП „Капитан Андреево“) трябва да са готови до 2014 г. Магистрала „Струма“ (София–ГКПП „Кулата“) трябва да е готова до 2020 година.

Другите две магистрали от плана „Плевнелиев“, наречен от него „пътната библия“ – „Хемус“ (София–Варна) и „Калотина“ (София–ГКПП „Калотина“), стават нещо като полумагистрали, или т.нар. скоростен път – по две ленти за движение във всяка посока без аварийно платно.

Така поради липса на европейско финансиране и достатъчен трафик „Хемус“ ще бъде магистрала от София до Велико Търново, след което преминава в скоростен път до Шумен и от там отново е магистрала до Варна. Този аутобан ще се строи след 2014 г.

Пътят от София до сръбската граница, който беше нулев лот в концесията на магистрала „Тракия“, също става скоростен път, като трябва да бъде построен до 2015 г.

От седемте скоростни пътя в плана „Плевнелиев“ за изграждане до 2020 г. е останал само един – от Русе до Шумен. В добавка е включено разширението на западната дъга на Софийския околовръстен път.

От плана „Плевнелиев“ са отпаднали двата скоростни пътя до Кюстендил. Единият беше по трасето на еврокоридор № 8, свързващ София–Кюстендил–Скопие и излизащ на Адриатическо море. Другият по времето на кабинета „Станишев“ беше магистрала „Рила“, т.нар. далечен обход на София, който по времето на Плевнелиев прерасна в скоростен път. Той трябваше да свърже магистрала „Тракия“ край София през Самоков–Дупница–Кюстендил.

Отпаднали са и двата скоростни пътя от „библията“ на Плевнелиев от Варна до румънската граница при Дуранкулак и Пловдив–Асеновград. За тях в съобщението на ведомството на министър Лиляна Павлова не е посочено нищо.

#МРРБ #магистрали #Росен Плевнелиев #Лиляна Павлова

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Вътрешна политика
Последно от Вътрешна политика

Всички новини от Вътрешна политика »