Застраховките срещу позор набират популярност

Застраховките срещу позор набират популярност
БГНЕС
A A+ A++ A

За производителя на ракети за тенис Head, признанието на Мария Шарапова, че в допинг-пробата й е открито забраненото отскоро вещество мелдоний, се превърна в двойна неприятна новина.

Проблемът не е само в това, че компанията спонсорира спортистка, която е възможно скоро и да не се появи по световните кортове. За Head ще се превърне в проблем да изиска компенсация, ако тенисистката отново се забърка в неприятна история, коментира в обширен материал руският в. „Ведомости“.

Изданието дава за пример проучване, според което пазарната капитализация на деветте основни спонсора на голфъра Тайгър Уудс се е стопила с 12 млд. долара, след като през декември 2009 година призна, че е изневерявал на жена си.
До тези данни достига екип от Калифорнийския Университет, анализирал динамиката на акциите на Nike, Gatorade, Electronic Arts, AT&T, Accenture, General Motors и др., с книжата на техните конкуренти на капиталовия пазар.

След серия от гръмки скандали около спонсорирани знаменитости, компаниите-рекламодатели искат подобаваща защита за нанесени щети по бизнеса и репутацията им. Освен Шарапова, сътрудничество с която прекратиха или замразиха корпоративни имена като Nike, Porsche и Tag Heuer (но не Head), проблеми на спонсорите си създадоха в последните години Тайгър Уудс, колоездачън Ланс Армстронг (през 2012 г. Той беше пожизнено дисквалифициран от състезания заради употреба на допинг, като му бяха отнети и всички титли, спечелени след 1998 г.), моделът Кейт Мос (уличена в употреба на наркотици) и т.н.

Ето защо застраховането срещу "позорни постъпки" все по-бързо набира популярност сред известните брандове, спонсориращи знаменитости. За последните три години броят на компаниите, придобили такава застраховка, нараства с 30%, обяви Дънкан Фрейзър, старши партньор в застрахователния брокер JLT Specialty.

Общият размер на премиите, получени от Lloyd’s of London по застраховки от такъв риск надхвърлят 500 млн. лири ($710 млн). "Рекламните договори с известни лица могат да изстрелят бранда, но могат и да създадат куп проблеми при неблагоприятни постъпки от страна на звездите, особено когато тези постъпки са осветени от медиите. Това може да донесе на бизнеса нежелан информационен фон и, естествено, да повлияе на печалбата", подчертава застрахователният експерт.

"Развитието на социалните мрежи означава, че новините и историите могат да се разпространяват много бързо. Това още повече налага нуждата от защита", посочва Алистър Маклин от застрахователната компания Ark Syndicate.
Някои от най-големите застрахователи, сред които Munich Re, Ark Syndicate и Swiss Re, предлагат такава застраховка. Разбира се, условията по договора са индивидуални и зависят от доверието на компанията в съответната знаменитост.

Например, за спонсорски договори в рамките на 1- 50 млн. лири компаниите могат да получат като обезщетение цялата сума в случай на гаф от страна на звездата или пък определена част от сумата, изчислена в зависимост от характера на инцидента. Според брокери, размерът на премиите варира средно от 0,25 почти до 1% от застрахователната сума.
Застраховката може да покрива различни видове рискове, но един от основните е загуба на печалба, ако след скандала със знаменитостта потребителите престанат да купуват рекламните продукти.

"Когато звездите представят определени продукти, се очаква това да повлияе положително на продажбите, – отбелязва Том Хоуд, директор по иновациите в застрахователната компания Tokio Marine Kiln. – Затова, когато един посланик на бранда постъпи неправилно, може да се очаква отрицателен ефект и при продажбите. Застраховката покрива именно вредите от позорните постъпки на знаменитостите".

Друг тип застраховка покрива стойността на рекламната кампания. Има случаи, когато брандът губи милиони от кампанията, но е принуден да я прекрати предсрочно, ако звездата направи нещо неправилно. Според Крис Реклиф от Beazley, застрахователната компания покрива онази част от кампанията, която не е била реализирана. И тук, обаче, както и при другите застраховки, какво обезщетение ще получи клиентът, зависи от нюансите в договора.

#застраховка #бранд #знаменитост #Позор #реклама

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Финанси
Последно от Финанси

Всички новини от Финанси »