КЗК разследва възможен картел на пазара на горива

КЗК разследва възможен картел на пазара на горива
A A+ A++ A

Комисията за защита на конкуренцията открои проблеми на пазара на горива, след като извърши анализ на пазара за производство и реализация на бензин и дизелово гориво в България. КЗК е образувала производство за евентуален картел срещу седем от фирмите, които продават горива, както и производства за еветуално нарушение на закона, изразяващо се в господстващо положение на пазара срещу „Лукойл Нефтохим Бургас".

КЗК посочва, че се забелязва идентичност в ценовата политика на пазара на търговия на дребно, прилагана от дружествата „Шел България" ЕАД, „Ромпетрол България" ЕАД, „Еко България" ООД, „ОМВ България" ООД, „Петрол" АД, „НИС Петрол" ЕООД и „Лукойл България" ЕООД, отличаваща се с продължително задържане на цената на дребно на високи нива и липсата на навременна и адекватна реакция спрямо понижението на цената на едро и производствената цена, което би могло да е в резултат на антиконкурентни практики - картелни споразумения.

По отношение на „Лукойл Нефтохим Бургас" АД проучването е паказало, че през изследвания период цената на автомобилните горива предназначени за местния пазар е по-висока в сравнение с предлаганите от дружеството цени за износ при равни други условия.

Какви би трябвало да са цените на горивата

Съгласно икономическата доктрина при нормално функционираща пазарна среда, цените следва да отчитат динамичните промени в търсенето и предлагането, като по този начин се формира равновесна пазарна цена.

Пренебрегването на тази функция води до несъвършенства и изкривяване на пазарната среда. Това може да означава, че върху определянето на производствените цени на петролните продукти в България могат да влияят и непазарни фактори, чрез които „Лукойл Нефтохим Бургас" АД да извлече допълнителни икономически ползи по отношение на стопанската си дейност в страната, особено предвид специалното му положение на изявен лидер на пазара на производство и внос на горива в Република България.

КЗК установява наличието на административно-правни бариери пред доставчиците на горива на националния пазар, свързани с функционирането на данъчни складове в страната. Основен проблем в сектора е, че голяма част от доставчиците не притежават собствени данъчни складове поради невъзможността да отговорят на законовите изисквания за изграждане и регистриране на такива, както и поради недостатъчен финансов ресурс. Условията за отварянето на такъв склад включват уставен капитал от 500 хиляди лева и гаранции до 30 милиона лева за дължим акциз. Преразглеждането и евентуалното облекчаване на някои административни изисквания би стимулирало както предприятията, свързани с производството и реализацията на горива, така и други стопански субекти да инвестират в създаването и регистрирането на нови данъчни складове за горива в страната. По този начин увеличеният внос би оказал конкурентен натиск върху местните доставчици по отношение на цената и условията на доставка.

КЗК препоръчва на държавните органи да предприемат необходимите действия за облекчаване достъпа на търговците до акцизни складове. Това може да стане чрез отварянето на държавни складове и чрез сключване на двустранни споразумения с други страни-членки на ЕС за взаимно съхранение на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти на тяхна територия.

#картел #гориво #КЗК

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Финанси
Последно от Финанси

Всички новини от Финанси »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"