Банките масово продават лоши кредити на колекторски фирми
Повече от два пъти са нараснали несъбираемите вземания, които банки са продали на колекторски фирми през второто полугодие на 2015 -та сравнение с първата половина на годината. Това съобщават пред списание „Икономист“ членове на Асоциацията на колекторските агенции в България преди официалната статистика да бъде публикувана.
149 млн. лв. са били продадените вземания за първото тримесечие на миналата година, при двойно увеличение в края на годината може да се прогнозира, че общата сума ще е близо половин милиард лева. Явлението доби популярност като изчистване на банковите портфейли преди стрес тестове в системата, списанието проучва дали не се създава нов проблем, свързан със свръхзадлъжнялостта на българските домакинства.
„Икономист“ обръща внимание на агресивното рекламиране на кредитни продукти, включително на такива за непроизводствено потребление, а проучването му показва, че това е друг начин за полиране на кредитните портфейли в банките. Тъй като новоотпуснатите кредити най-често са изрядни и затруднения възникват след първата година, те ще намалят теглото на проблемните заеми.
Дали обаче така не се надува нов кредитен балон, движен от ниските лихви, които на по-късен етап е напълно възможно да се повишат и да затруднят длъжниците в тяхното обслужване. За този риск предупреждава макроикономистът Калоян Ганев, според когото днес проблемът с лошите кредити се замита, но заплашва да се върне с по-голяма сила след няколко години.
Цитира се изследване на Европейската мрежа за финансово включване, според което коефициентът на българските домакинства с просрочени задължения е близо тройно по-висок от средния за Европейския съюз. Просрочените задължения пък са най-точният симптом за разпознаване на свръхзадлъжнялостта на домакинствата, а тя освен риск за самите кредитори е проблем и на обществото, защото преодоляването й минава през свиване на потреблението и инвестициите, а това пречи на икономическия растеж.
Обръща се внимание и на агресивните реклами на потребителски заеми, в някои от които те са представени като фактор, предопределящ щастието на човек. Нещо, което не е позволено в етичния кодекс на рекламните агенции и би следвало да се забрани от Националния съвет за саморегулация (НСС). Справка със становищата на съвета по жалби срещу реклами на банкови кредити обаче показва, че НСС е отхвърлило всички жалби, подавани през 2014 и 2015 година.
Още по темата:
- » Ударно поскъпване! Нова банкова такса "уикенд" ни бърка в сметката
- » Рокада на върха: Ето коя е новата най-голяма по активи банка в България
- » Банките блокират сметките ни и оставаме без пари, ако не сторим това