Мая Манолова: 30% от жалбите към мен са срещу доставчици на обществени услуги

Мая Манолова: 30% от жалбите към мен са срещу доставчици на обществени услуги
Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

''Близо 30% от жалбите при омбудсмана за 2015 г. са срещу дружества - доставчици на обществени услуги,'' съобщи националният омбудсман Мая Манолова на кръгла маса на тема „Новите помирителни комисии-механизъм за решаване на спорове между потребители и търговци”, предаде БГНЕС.

Манолова обясни, че приветства създаването на секторните помирителни комисии (СПК) и възможностите, които те предоставят за доброволно решаване на спорове между потребителите и търговците.

„Традиционно делът на жалбите срещу дружествата, естествени монополисти, е най-голям от общия обем жалби, които постъпват в институцията. 2015 г. не прави изключение - близо 30% от жалбите са срещу дружества - доставчици на обществени услуги. Общо жалбите, свързани с обществени услуги, са 1645 броя, от тях: топлоснабдяване - 378, електро - 307, мобилни - 237, ВиК - 193, кредитни институции - 117, интернет, телевизия - 70, потребителски спорове - 60 и т.н.”, обяви Манолова. Тя поясни, че голяма част от гражданите, които се обръщат към нея, вече са минали през помирително производство по старите правила и то често е приключило безрезултатно.

В преобладаващата част от случаите поради неявяването на търговеца производството е прекратено. През 2014 г. са образувани са 507 помирителни производства като 205 от тях или 36% са прекратени на основание на неучастие на търговеца.

„Това е така поради доброволния характер на помирителното производство - много от търговците досега не отговарят на изпратените покани и не участват в производството. В тези случаи председателят на помирителната комисия няма възможност за избор, а е длъжен да прекрати производството”, добави националният омбудсман. Според нея безспорно новият регламент на помирителното производство е по-добър, защото страните в него са улеснени чрез онлайн подаването на документи, чрез отпадане на задължението да присъстват на заседанията на комисиите, чрез намаляване на срокове за решаване на спора в разумни граници. Правилата за новото помирително производство, за новите СПК пораждат въпроси и притеснения.

Например - първо и най-важно - според Правилника за дейността на общите и секторните помирителни комисии на търговеца се изпраща заявлението на потребителя за започнало помирително производство и търговецът трябва да представи становище и доказателства, изтъкна Манолова. Тя наблегна на това, че в правилника е записано "трябва", но не е предвидено какво се случва, ако търговецът не представи становище и доказателства - дали производството се прекратява, или помирителното споразумение се изготвя и без участието на търговеца.

„Тоест отново ефективността на помирителното производство зависи от търговците, от доставчиците на обществен услуги, а участието им е доброволно. Затова, за да не останат потребителите отново излъгани и напразно да си губят времето, предлагам КЗП да инициира кампания, в която търговците, които попадат в обхвата на помирителните комисии, да декларират готовността си да участват в помирителното производство. Списъкът на тези търговци да се публикува на сайта на КЗП”, предложи Манолова. Тя посочи, че освен това не е предвидено в състава на СПК да има задължително член с юридическо образование.

„Не е ясно как потребителите ще се оправят с многобройните дублиращи се помирителни способи. За гражданина е важно да знае към кой вариант да се обърне, за да му осигури най-добра защита. За пореден път у гражданите се създават големи очаквания, но голяма част от проблемите им няма как да бъдат решени от новите СПК, защото са регламентирани в общите условия и правила за работа на дружествата-доставчици, предмет са на трайни лоши практики или са резултат на недобри законодателни решения”, алармира още Мая Манолова. 

#Мая Манолова #омбудсман #жалби #законодателство #обществени услуги #потребители

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Политика
Последно от Политика

Всички новини от Политика »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"