Машиностроенето с най-малък сив сектор

8 ноември 2011, вторник / 07:58;

В България практиките на сивата икономика се прилагат най-слабо в сектора на машиностроенето.

Според националните и браншовите проучвания, проведени от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) в рамките на проекта „Ограничаване и превенция на неформалната икономика“, делът на сивата икономика в машиностроенето е най-нисък, като само 10% от компаниите в бранша прилагат такива практики.

Малките фирми по-често си позволяват да укриват осигуровки и да плащат заплати, по-високи от тези по договор, защото там по-рядко се правят проверки и няма синдикални организации, сочи проучването.

След излизането от кризата и повечето поръчки много от малките фирми, особено тези, базирани в малките и средните градове, където безработицата е много висока, предпочитат да наемат работници без трудов договор.

В някои фирми от бранша висококвалифицирани работници остават да работят и след пенсия, като трудът им се заплаща извън официалните разпоредби.

За половината от работодателите в машиностроенето неадекватната държавна политика е основен фактор за появата на сиви практики. Според тях условията у нас са неблагоприятни за малките фирми, които губят, ако се опитат да бъдат напълно изрядни.

48% от работодателите, които укриват приходи и осигуровки, са спокойни, защото „имат над себе си сериозни политически чадъри“, сочи анкета, проведена сред работодателите в бранша.

Други 20% смятат, че през изминалата година броят на нередовните работодатели се е увеличил именно заради тази политическа подкрепа, съобщава Money.bg, позовавайки се на данните на АИКБ.

Според 88% от анкетираните представителите на машиностроителните компании евентуалното намаляване на осигуровките би подействало като мярка за борба със сивата икономика. 96% смятат, че необходимата мярка е ограничаване на контрабандата, нелоялната конкуренция, бюрокрацията.