Обратно към пълната версия на статията »

Физическо и нервно-психическо развитие на детето

Физическо и нервно-психическо развитие на детето
A A+ A++ A

Физическото развитие включва не само количествените, но и качествените изменения (съзряването) на детския организъм и постепенната му адаптация към живота извън майчиния организъм. То е отражение на влиянието на множество фактори (биологични, социално-икономически и др). Растежът е аболен процес и е резултат от хипертрофия и хиперплазия. Различните видове клетки и тъкани растат неравномерно и съзряват по различно време.

Показатели за оценка на физическото развитие:

  1. Показатели на растежа
    • ръст и растежна скорост
    • телесна маса
    • обиколка на главата и гърдите
    • пропорции на тялото
  2. Показатели на съзряването
    • костна възраст
    • дентиция
    • пубертет (полово съзряване)

Ръст и растежна скорост

Ръстът е най-важният показател за оценка на растежа, защото се определя преди всичко от влиянието на ендогенните фактори. Най-точна преценка за ръста се прави по номограми.

Фази на растежа:

  • бърз растеж в кърмаческия период
  • растеж с по-бавна, но постоянна скорост в РДВ (1-3 г.)
  • растежен скок в пубертета
  • При раждане ръстът е около 50 см
  • на 1 г. + 25 см
  • на 3 г. + 8 см
  • на 4 г. – удвояване
  • на 14 г. – утрояване

Ориентировъчно определяне на ръста: Кърмаче – Ръст при раждането + (брой месеци х 2); След 1 г. = ръст на 1 г. + (годините х 6)

Телесна маса

Кривата на теглото е по-непостоянна величина от тази на ръста, защото се влияе предимно от екзогенни фактори. Определя се по номограми.

  • при раждане – 3300 g
  • на 5 м -  х 2
  • на 1 г. – х 3
  • след 1 г. – по 2 кg годишно

Ориентировъчно определяне на теглото след 1 г.:  Тегло = тегло на 1 г. + (годините х 2)

Хармоничност на растежа

Pастежът е хармоничен, когато паказателите за растеж и развитие съответстват на нормите за възрастта.

Акселерация

Явление на увеличаване на средните стойности на ръста и и теглото при раждане, на ускорени темпове на растеж и развитие с по-висок окончателен ръст и по-ранно полово съзряване, ускорено нервно-психическо развитие./etilena.info

Причини - хипотези

  • подобрено хранене
  • по-добри социално–битови условия
  • по-малък брой деца в семейството
  • подобрено медицинско обслужване

Нервно-психическо развитие (НПР)

Фактори, които влияят върху НПР

  1. анатомична и функционална цялост на НС
  2. правилно развитие след раждането
  3. социална среда

Показатели за оценка на НПР (нормално, изоставащо, изпреварващо)

  1. двигателна активност
  2. говорна функция
  3. сетивни функции
  4. емоции и социално поведение
  5. игрова активност

Оценка на НПР през различните периоди от ранното детство:

Новородено

  • събужда се само за хранене
  • движенията са некоординирани, хаотични
  • не може да държи главата си изправена и не може да се обръща само в леглото
  • физиологично кривогледство
  • говорни функции – само плач
  • само вродени (безусловни) рефлекси
1 м
  • времето за бодърстване нараства леко
  • може за кратко да задържа главата си изправена
  • започва да фиксира поглед към ярки предмети
  • първа усмивка
2 м
  • задържа още по-дълго глава
  • движенията са по-координирани
  • следи с поглед
  • развива се слуховият апарат – успокоява се от гласа на майката, ориентира се по слух
  • започва да гука
3 м
  • държи стабилно главата си изправена
  • опора на краката
  • усмихва се и гука
  • следи предмети с обръщане на главата
4 м
  • посяга към играчката и я хваща несръчно
  • смее се с глас
  • рита от удоволствие при закачка
  • първи условни рефлекси – познава мама, реагира позитивно при вида на храната
  • изразява неудоволствие при контакт с непознати лица
5 м
  • обръща се в леглото
  • издига тяло чрез опора на длани
6 м
  • седи самостоятелно, но нестабилно
  • прави опити да пълзи
  • произнася срички
7 м
  • научава се да пълзи
  • седи стабилно
  • богати емоции
8 м
  • започва развитие на 2-ра сигнална с-ма – търси с поглед лице/предмет, когато го питат
  • разбира значението на някои думи
  • изправя се в кошарката, като се държи
9 - 10 м
  • държи се стабилно на крака и може да пристъпва – обикаля в кошарката
  • изпълнява команди – „Дай“
  • радва се при „Браво“
  • повтаря срички по подражание
11 - 12 м
  • прохожда самостоятелно
  • произнася думи, които свързва с определено съдържание
  • разбира от „Не“
  • пие самостоятелно от чаша
2 г
  • проговаря (просто изречение от 2 думи), знае 200-300 думи, задава въпроси
  • научава се да контролира тазовите си резервоари
3 г
  • овладява всички основни движения за придвижване в пространството – ходене, тичане, скачане, слизане/качване по стълби
  • може да се храни самостоятелно
  • държи молив и драска
  • 1200 думи в края на 3-тата година
  • засилена любознателност