Обратно към пълната версия на статията »

50 години след първата копка магистрала "Хемус" не е завършена дори наполовина

50 години след първата копка магистрала "Хемус" не е завършена дори наполовина
A A+ A++ A

На 4 октомври 2024 година се навършват 50 години от началото на строителството на автомагистрала "Хемус" - една от най-важните пътни артерии в Северна България. Кръстена на древното име на Стара планина, магистралата е проектирана да свързва София с Варна, преминавайки през сърцето на страната.

Историята на "Хемус" започва още през 1971 година, когато на Х конгрес на Българската комунистическа партия (БКП) е взето решение за изграждане на автомагистрален пръстен на България. Този амбициозен проект включва три основни магистрали: "Хемус" в Северна България, "Тракия" в Южна България и "Черно море", свързваща последните две по морското крайбрежие.

На 4 октомври 2024 година се навършват 50 години от началото на строителството на автомагистрала "Хемус" - една от най-важните пътни артерии в Северна България. Кръстена на древното име на Стара планина, магистралата е проектирана да свързва София с Варна, преминавайки през сърцето на страната.

Историята на "Хемус" започва още през 1971 година, когато на Х конгрес на Българската комунистическа партия (БКП) е взето решение за изграждане на автомагистрален пръстен на България. Този амбициозен проект включва три основни магистрали: "Хемус" в Северна България, "Тракия" в Южна България и "Черно море", свързваща последните две по морското крайбрежие.

В своето слово Тодор Живков отбелязва историческото значение на момента: "За първи път в многовековната история на България започва да се изграждат автомагистрали". Той подчертава важността на проекта за икономиката, туризма и обслужването на населението.

Строителството на "Хемус" продължава през следващите десетилетия, с постепенно удължаване на трасето. През 1983 година е завършен участъкът от Девня до село Млада гвардия, добавяйки нови 17 километра към магистралата. Строителите от варненския район на управление "Пътни строежи" се отличават не само с качествена работа, но и с икономично използване на ресурсите, реализирайки допълнителна печалба от 260 000 лева чрез икономии на горива и материали.

АМ "Хемус" (18 август 1983) Строежът на магистрала "Хемус", нейната най-трудна отсечка - от "Витиня" до "Правешки ханове" навлиза в своята последна фаза. На най-високия виадукт "Бебреш" на магистралата голяма част от монтажните работи се извършват с хеликоптер МИ-8 от специализирания отряд за авиоуслуги - строително монтажни работи с база Пловдив. Хеликоптерът с командир Запрянов дневно налива около 100 тона бетон на най-високите носещи греди на виадукта. На снимката: Моменти от работа на хеликоптера. магистралата. Пресфото-БТА, снимка: Олег Попов

#"Хемус"