Обратно към пълната версия на статията »

Опит за икономии: Британските купувачи се запасяват със замразени храни

Опит за икономии: Британските купувачи се запасяват със замразени храни
A A+ A++ A

Британските купувачи приемат нова стратегия, за да се опитат да намалят седмичните си разходи за хранителни стоки: преминават към стоки с дълъг срок на годност.

Напоследък клиентите на Tesco купуват повече замразени зеленчуци, риба и пица. Някои от купувачите на най-големия британски търговец на хранителни стоки също така преминават от пресни тестени изделия към замразени и от охладена супа към консервирана. Конкурентите от J Sainsbury до Iceland Foods наблюдават подобна тенденция.

Потребителите, които са изправени пред нарастващи сметки за хранителни продукти и енергия, са принудени да проявяват творчество, а преминаването към продукти, които могат да бъдат по-евтини и по-малко разточителни, се случва, тъй като те предпочитат стоките в промоция и стоките със собствена марка на супермаркетите, а не големите марки.

"Хората се съобразяват с цената", казва в телефонно интервю Ричард Уокър, управляващ директор на нискобюджетния супермаркет Iceland. "Замразените храни са по-евтини и се разхищават по-малко, а бюджетите сега са много свити."

В Sainsbury особено популярни са замразените зеленчуци, пайове и месо. Междувременно продажбите на замразени храни във веригата Iceland надминават тези на охладени храни. В по-общ план продажбите на замразени зеленчуци са се увеличили с 10% спрямо предходната година, изпреварвайки ръста от 6% при пресните зеленчуци, сочат данни на аналитичната компания Kantar.

Британските потребители се борят с най-високата инфлация от четири десетилетия насам. По данни на Kantar инфлацията на цените на хранителните продукти е достигнала почти 14% по-рано този месец, което е най-високото ниво, откакто компанията е започнала да следи данните през 2008 г.

Фрейзър МакКевит, ръководител на отдел "Търговия на дребно и потребителска информация" в Kantar, казва, че може да се наблюдава "по-силно преориентиране" към замразените храни, въпреки че не очаква революция. Той отбеляза, че консервите също се радват на по-голяма популярност поради подобни причини, като продажбите им са се увеличили с около 6% в стойностно изражение.

Променящо се възприятие

"Хората могат да купуват в големи количества наведнъж и не е необходимо да изхвърлят нищо от това", каза Маккевит в телефонно интервю.

Традиционно британските потребители не се интересуват от замразените продукти, за разлика от Франция, където веригата за замразени храни Picard предлага основни продукти за домакинството.

Но моментът може би е подходящ за промяна на мнението. Проучване, поръчано от Iceland Foods през 2018 г., показва, че повечето семейства смятат, че замразената храна е с около 30% по-изгодна от прясната и намалява разхищението на храна почти наполовина.

Дори ако тенденцията се запази, супермаркетите едва ли ще увеличат площта, която отделят за замразени стоки. Те не само реализират голяма част от печалбата си от охладени продукти, но и в момент, когато разходите за енергия се увеличават, работата на повече фризери може да се окаже скъпа.

През август дългът на Iceland Foods вече се понижи още повече, след като Moody's Investors Service намали кредитния му рейтинг. Компанията е особено изложена на разходите за охлаждане на своите предимно замразени хранителни продукти, а Moody's заяви, че сметките ѝ за електроенергия ще се увеличат повече от два пъти през финансовата година до март 2023 г.

#магазин