Обратно към пълната версия на статията »

Ето кои продукти поскъпнаха най-много на световните пазари

Ето кои продукти поскъпнаха най-много на световните пазари
A A+ A++ A

През последните месеци светът буквално полудя - от страх за сигурността си и за насъщния. Войната в Украйна разклати не само политическата карта, но и пазарите. На храни и горива. Цените скочиха в пъти и продължават да вървят нагоре. Оказва се обаче, че растат цените на определени продукти, не само на олиото и газа, пише израелският "The Marker“.

Ето кои продукти са най-застрашени от повишаване на цените и защо, според авторите на статията..

Салатата

Нека започнем със салатата: обичаната от много хора (както и от зайците) маруля влезе в заглавията на вестниците миналата година, след като изчезна от много вериги за бързо хранене. Лошото време, съчетано с проблеми с доставките по време на пандемията от COVID-19, доведе до недостиг и съответно до рязко покачване на цените. В Австралия, например, най-евтината салата айсберг струва 12 австралийски долара. Някои вериги дори коментираха, че ще я заменят в сандвичите си, което доведе до недоволство.

Няколко месеца по-късно безпрецедентни наводнения заляха земите в австралийските щати Куинсланд и Нов Южен Уелс, след което цените на много зеленчуци скочиха рязко. В САЩ цените на марулите също се повишават от десетилетие насам, заради природните бедствия.

Но от 2020 г. ръстът им е наистина впечатляващ. През 2012 г. американците са плащали по 1,5 долара за килограм маруля, а през 2022 г. цената вече ще надхвърля 3 долара. И продължава да се вдига.

Маслото

През последните месеци цените на хранителните продукти в Европа се повишиха чувствително, заради войната в Украйна. Но най-тревожно е поскъпването на маслото, без което не могат нито сладкарниците, нито производителите на сосове. Цените на маслото се повишават от дълго време, а през юни те счупиха всички рекорди - в Европа то се продаваше на средна цена от 8 евро за килограм.

В същото време търсенето се е увеличило почти три пъти в Китай, чиито граждани са станали любители на богати на масло сладкиши. Производството на мляко в Нова Зеландия, която е основният вносител за Азия, намалява, и Китай започва да купува масло от други страни, включително от Европа.

Млякото

През 2015 г. длъжностните лица на ЕС решиха да премахнат квотите за производство на мляко. Фермерите се втурнаха да го произвеждат и запълниха пазара до степен, в която той се срина, което ги накара да спрат да доят крави и цените отново се покачиха, достигайки своя връх през 2017 г.

Пазарът успя да се стабилизира точно преди появата на коронавируса, който доведе до затваряне на сладкарници и кафенета, спиране на посещенията на туристи във фермите и срив на цялата верига на доставки. В резултат на това производството спадна още повече от търсенето - и цените отново се повишиха. А през 2022 г. рекордът от 2017 г. бе подобрен и литър мляко в ЕС вече струва средно 7 евро.

Авокадо

Най-големият вносител и потребител на авокадо в света са Съединените щати. През последните 20 години потреблението се е увеличило четири пъти и продължава да нараства с 6% годишно. В Европа потреблението се е увеличило петкратно за същия период. В други части на света също се консумира все повече авокадо. хората обожават да закусват гуакамоле, лекарите постоянно повтарят, че авокадото съдържа множество витамини, както и антиоксиданти, магнезий, калий, фибри, здравословни мазнини и др.

И хората го търсят все повече. А цената му расте пропорционално на търсенето. За съжаление авокадото може да е полезно за човешкия организъм, но е вредно за екологията на планетата.

Масовото засаждане на авокадо в Централна Америка е унищожило големи площи тропически гори, а с това и разнообразието от флора и фауна, характерни за региона. В резултат на това природозащитниците настояват за по-малко гуакамоле, но напразно: цената на едро на авокадото се е покачила през 2022 г. до почти 3500 долара за тон (този път поради намаляване на производството в Мексико и Калифорния), надминавайки предишния рекорд от 3000 долара за тон, поставен в годината на глобалната пандемия.

Със сигурност има още много продукти, чиито цени са се повишили през последните 2-5 години. И със сигурност това няма да е краят. На ръста на цените. На инфлацията. И на борбата за пари, пазари и за природата - от друга страна.

#високи цени #авокадо