Максим Бехар пред Капитал: Кризата ни помогна да станем още по-добри експерти

7 декември 2021, вторник / 09:28;
Максим Бехар пред Капитал: Кризата ни помогна да станем още по-добри експерти
Максим Бехар

Готови ли бяхте, готови ли бяха вашите клиенти за криза?

Естествено, че не. Това, което се случи, е много повече от криза и никой не беше готов за това. Това, което ни помогна, е, че самите ние в компанията сме експерти по решаване на кризи и първо успяхме буквално за ден-два да изработим стратегия как да се справим, и веднага след това се заехме с десетките ни клиенти, които очакваха от нас да ги посъветваме как да се справят. Техните проблеми бяха значително повече - как да комуникират с партньорите, с клиентите си, но и с екипите си. Бяхме и продължаваме да сме в постоянен контакт с нашата компания майка, страхотните професионалисти от Hill+Knowlton Strategies, с които сме вече заедно близо 22 години и получаваме от тях силна подкрепа. Въпреки че това лято се обадих на мениджъра на един от европейските офиси на Hill+Knowlton Strategies и му казах, че искам да дойдем за два-три дни с няколко души от компанията, за да видим как се справят с дистанционната работа, пандемията и всички нови елементи в бизнеса. Той помълча известно време и ми отговори смутено: "Макс, шегуваш ли се с мен? Аз мислех да идвам, за да черпя опит от теб, ти сега ме изненадваш Всички ние в корпорацията знаем колко сте успешни и иновативни не само в България, но и в целия източноевропейски регион".

Кои от засегнатите от пандемията бизнеси са ваши клиенти и какво се случи с техния бизнес и кампании? Спечелихте или загубихте клиенти?

- На практика нямахме клиент, който да не е засегнат от пандемията в различна степени и по различен начин. Това, което ни прави много, ама много горди, е, че за тези 18 месеца не загубихме нито един клиент, точно обратното - спечелихме 11 нови, толкова, колкото за три години преди това не сме имали. Основните причини бяха бързата ни реакция и ясните подходи. И още нещо важно - не освободихме нито един наш колега, точно обратното, офисът ни се разрасна, особено в отдела за социални медии. Освен всичко друго - тотално сменихме концепцията на работа, разпределяне на задачите и отговорностите, комуникацията помежду ни. Според мен сега сме по-ефективни, но ще ни трябва още време, за да можем напълно да излезем като победител от този нов начин на работа. Много малко време, но все пак е време.

Промени ли се фокусът на вашите клиенти, техните желания, средата, в която комуникирате посланията им? Промени ли се значението на социалните мрежи в комуникацията и мястото на традиционните медии?

- Да, и това е нормално. Първо, събитията се "стопиха", платформи като Zoom и Teams заеха цялата тази територия и това за мен беше най-доброто нещо, което се е случвало в M3 Communications Group, Inc. поне от десетилетие насам. Просто спряхме да се занимаваме с несвойствена дейност - кетъринг, сцени, озвучаване, транспорт, и получихме цялото това време, за да може да се фокусираме върху най-важното в нашия бизнес - консултантската дейност. Това отбеляза известен спад в приходите ни, но на практика той не се отрази въобще на дейността ни, тъй като това бяха средства, които само минаваха през компанията ни, за да отидат при подизпълнители. Трендът социалните медии да бъдат приоритет за нас и клиентите ни продължи да се движи със същата сила, по-скоро се промениха традиционните медии, които сложиха на пазара нова политика спрямо платените публикации в тях, и с това нещата станаха още по-ясни и по-прозрачни.

Какви са генералните разлики в начина ви на работа преди март 2020 г. и след това?

- Научихме се да работим от дистанция, нещо нечувано преди това. Лично аз видях много, ама много позитивни елементи. Сега се срещам с целия си екип всеки ден, виждам всичките си колеги очи в очи и те ме виждат, обсъждаме проекти, клиенти, често споделяме кой какъв филм е гледал или последен виц, който е научил Това в "предишния живот" не можеше да се случи - да събереш едни четирийсетина души в една стая всеки ден, абсурд! Този нов начин на комуникация донесе и съвсем нови отношения в екипа, които смятам за много позитивни. От всичко това засега има само един елемент, който не ми е съвсем ясен - как се прави екип онлайн. Но бъдете сигурни до няколко месеца и в с това ще се справя, много от възможните сценарии описвам в последната си книга "Пет минути до утре", която издадох мотивиран именно от новите условия на живот и правене на бизнес.

Какво се случи с екипа ви? Променихте ли стратегията си за търсенето на нови кадри и имате ли наблюдение за промяна в представите на новопостъпилите на работата при вас?

- Разполагаме с много устойчив екип, съставен от прекрасни професионалисти. Имаше колеги, които просто решиха да сменят професията, веднага попаднахме на нови страхотни хора, които след дълъг процес от интервюта и тестове си паснаха с екипа отлично. Екипът всъщност е най-важният в една компания, в един бизнес въобще. Край мен има невероятни професионалисти, отговорни, добре подготвени, предани и лоялни. Най-важното - мотивирани да отстояват страхотния бранд на компанията, която вече 27 години е сред лидерите на българския пазар.

Какви са най-новите ви проекти и каква е средносрочната ви стратегия?

- Правим това, от което имат нужда нашите клиенти, все по-успешно. Засилваме драстично проектите ни в социалните медии, изучаваме и разработваме всяка нова медия в детайли и са стараем да имаме още по-точно измерване на резултатите от тях. С една от дъщерните ни компании - "Хедлайн", започваме два нови проекта - седмични анализи по отделните теми, интересуващи нашите клиенти, както и измерване на резултатите от PR активностите на една компания. Правим страхотни обучения в M3 College - единственият в България напълно лицензиран център за комуникационни умения.

Какво променяте в офисната среда?

- Стартирахме и три проекта, които не са толкова пряко свързани с клиентите ни, но са важни за екипа. Започнахме почти всяка седмица да правим т.нар. Power Talks - срещи с интересни хора от бизнеса, които ни представят тяхната гледна точка по интересни теми. Съвсем логично последните месец-два тези срещи са със световноизвестни капацитети в областта на ваксините и имунологията, пълни запаси от тези срещи винаги публикуваме в социалните медии. Обявихме за първи път от 27 години нашия Консултативен съвет, в който освен председателят д-р Соломон Паси влизат имена на безспорни професионалисти в техните си сфери като Ани Цолова, професорите Любомир Стойков и Григор Горчев, медийните "гурута" Мартин Захариев, Валери Запрянов, Петър Пунчев и Валентин Панайотов, представителите на бизнеса Цветелина Николова, Мария Шишкова, Николай Василев и Стефан Иванов и много други. Тази хора със своите съвети дават мощен стимул на мен и колегите ми в развитието ни през следващите години. И накрая - обявихме офиса на компанията за зона, свободна от пластмаса, това са и нашите "пет стотинки" в желанието ни да запазим природата чиста.

PR-ът е много персонализиран бизнес. До каква степен разчитате на екипа си, въобще как управлявате - екипно или еднолично? През тази година издадохте книгата си "Пет минути до утре", в която предвиждахте тотално преминаване на хоризонтален вариант на мениджмънт.

- Времената да управляваш една компания на "ръчно управление" отдавна и безвъзвратно отминаха. Както споменах и в книгата: сега вече всеки е лидер на работното си място, със своите си отговорности, проекти, задължения, успехи и - понякога - провали. Взимането на бързи решения е най-важният критерий за успеха на един проект, но и на един мениджър или просто експерт. Най-важните решения в компанията се взимат от Борда на М3 Communications Group, Inc., в който са представени най-важните отдели на фирмата - PR отделът от директорката Кристина Радкова и Светослава Недялкова, нашият юридически и финансов отдел от Иванка Велкова и отделът за графичен дизайн от Яна Георгиева. Често при решения се допитваме и до директорите на другите два важни отдела - за социалните медии отговаря Марина Грудева, а за медийните анализи директорът на "Хедлайн" Николай Гладков. Това се прекрасни професионалисти, с които работя от дълги години, направили сме не един и два супер успешни проекта, имали сме невероятни успехи и сме преодолели доста трудности заедно. В една компания няма нищо по-важно от екипа и разбирането, че мениджърът управлява, докато лидерът направлява. Виждате, само една приставка, а каква разлика! Концепцията на M3 Communications Group, Inc. е да бъде компания, съставена от лидери.

Известен сте с визионерството ви. Вашето определение заPRпрез 2022 година?

- Да казваш истината, така че хората да я разбират. Ключовата дума тук е истината. Това важи с много по-голяма сила след невероятната вълна от фалшиви новини около пандемията и цялата тази предизборна треска. За нашия бизнес истината трябва да е издигната в култ и след това идва креативната мисъл как тази истина да бъде предадена разбираемо.

 

@ Интервюто е публикувано в Капитал: https://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2021/12/02/4280983_maksim_behar_krizata_ni_pomogna_da_stanem_oshte/