Обратно към пълната версия на статията »

Българинът отделя 100 - 110 лева за покупка на декоративно коледно дръвче

Българинът отделя 100 - 110 лева за покупка на декоративно коледно дръвче
A A+ A++ A

Българинът отделя средно между 100 и 110 лева за покупка на декоративно коледно дръвче, което е около 10% повече в сравнение с миналата година. Това показва проучване на единствената фабрика за производство на изкуствени елхи на Балканите, която се намира в гр. Раковски. Проучването е проведено и в Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Македония, Словения, Австрия, Босна, Херцеговина, Словакия и Чехия. Приблизително толкова средства заделя и едно семейство в Румъния, Македония, Сърбия, Босна, Херцеговина (50-55 евро). Около 20% повече средства отделят в Унгария, Словакия, Чехия и Хърватска (70-75 евро), а най-много - в Словения и в Австрия (110 евро). Семействата инвестират все по-големи суми в коледни елхи, като разликата между столиците и останалите големи градове се заличава все повече.

 

Изборът и украсяването на коледна елха е традиция в цял свят. Има обаче различия в предпочитанията към цвят, модел, големина и украса в различните страни в Европа.

Зелено и снежнобяло най-предпочитаните цветове

Най-популярният цвят във всички 12 страни и тази година е зеленият. Най-много се търсят елхи, наподобяващи естествените. Семействата предпочитат както класически зелен цвят, така и различни нюанси зелено. Любопитно е, че в държави като Австрия, Унгария, Словакия и Чехия семействата избират един и същ цвят както за елха, така и за украса - нещо, което не е характерно а държавите на Балканите.

3D и заснежените са хит

Най-популярният модел елха през 2018 г. в Европа е 3D елхата. Тя е най-близо до естествената и прилича на борчетата в скандинавските страни. 3D елхата е зелена, обемна, с триизмерни иглички и наподобява истинска както от 2 метра, така и от 2 см разстояние.

Т.нар. „заснежени елхи“ също са предпочитан модел. Те са посипани със сняг – така както е в природата при повей на вятъра или падане на преспи. Клоните са натежали и са обърнати надолу. Този модел няма нужда от украса. „Снегът“ за него „съхне“ в специални производствени помещения,  при специална температура, а технологията е такава, че снегът да „не пада“ от елхичката. Заснежени“ елхи най-много се търсят в Австрия, Унгария, Чехия, Словения и Словакия. Радват се на интерес и у нас. На елхи в червено, синьо, розово, оранжево все още се спират семейства и търговски центрове в Македония и Хърватска, макар че модата им вече отшумява.

Коледната елха – реалистична и по-голяма, за да има място за повече подаръци

Най-важният критерий за избор в 12-те страни, където е направена анкетата, е визията на елхата. Семействата държат елхата да е „реалистична“- максимално близка до естествената. На второ място е критерият височина, а на трето - цена. Навсякъде най-търсената елха е висока 2.20 метра. Тенденцията е декоративните коледни дръвчета да са все по-високи, за да има повече място под тях за подаръци.

В Хърватия, Сърбия, Македония и Словения се търсят и елхи за външни условия, като семействата ги поставят на двора, в градината пред къщата и украсяват с LED светлини. За България все още такава тенденция не е много разпространена.

15% ръст на онлайн продажбите

Семействата сменят своята елха най-често на 5 години, а най-рядко - след десетата. Все повече внимание се обръща на съхранението на елхата, като в Централна и Западна Европа има ръст в търсенето на аксесоари за това. Онлайн ръст на продажбите на коледни дръвчета се наблюдава ежегодно, във всяка една от 12-те държави. Най-голям е този ръст в Хърватия, Словения, Австрия и България (15% за 2018 г. спрямо 2017 г.).

 

Сред лидерите в Европа

България е сред водещите производители на изкуствени елхи в Европа. Над 70% от българското производство се изнася в Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Северна Македония, Словения, Австрия и др. От началото на този сезон досега са продадени около 190 000 български декоративни елхи, но производителите им очакват продажбите да достигнат около 260 000