Обратно към пълната версия на статията »

КЗП: „Решенията на потребителските казуси идват с поставянето им на масата и провеждането на диалог“

КЗП: „Решенията на потребителските казуси идват с поставянето им на масата и провеждането на диалог“
A A+ A++ A

Хората все по-активно се възползват от всички съществуващи канали за връзка с Комисията за защита на потребителите (КЗП), но предпочитат директния, живия контакт, диалога – да могат да споделят своя проблем, да получат подкрепа, разбиране, съвет. Такова е наблюдението на председателя Димитър Маргаритов. Той е на мнение, че ефективната и експедитивна работа на инспекторите от регионалните представителства на контролния орган дават необходимото спокойствие на гражданите от различните населени места в страната. Инспекторите работят по цялата палитра от теми, които могат да бъдат адресирани към Комисията.

„Това означава, че те са подготвени да реагират на всеки конкретен случай, независимо в кой сегмент на пазара попада той – при покупки от магазина, проблем с туристически продукт, опасни стоки и т.н. Когато е необходимо, те могат да получат съдействие от останалите колеги. Ние работим в „отворена среда“, комуникираме и всичко това е подчинено на идеята да можем да сме полезни на хората“, посочи Димитър Маргаритов в предаването „Добър ден, Шумен“ по Телевизия Шумен. „Има случаи, в които е много важно на принципа на „тайния клиент“ до момента, в който не се легитимират, инспекторите да не са разпознати от търговците. Например, при получаването на бърз кредит. Там има преддоговорна информация, трябва да се предостави т.нар.

Стандартен европейски формуляр с основните параметри – колко взимате, колко ще върнете, за какъв срок и пр. При оплакване от потребител, че този формуляр не се предоставя и са принудени направо да подпишат някакъв дълъг, подробен договор, в резултат на което впоследствие те установяват, че има допълнитени условия, които не са им били представени, ние извършваме подобна проверка“, обясни Маргаритов. В други случаи това не е необходимо. Например, в туристически обект.

„Отива се на място, изискват се съответните документи – регистър за настаняване, регистър за рекламации, удостоверение за категоризация и т.н. Често пъти работата е свързана с висока комуникационна култура и способност да установиш действителното положение и въз основа на това да се пристъпи към санкциониране на нарушенията“, разясни още председателят на КЗП. Проверките за безопасност на продуктите са свързани предимно с изискването на конкретни документи, удостоверяващи предварителните изпитвания и съответствието на дадената стока с утвърдените стандарти. По отношение на все по-предпочитания способ за пазаруване чрез Интернет Маргаритов даде конкретни разяснения - закупени през интернет дискове без съдържание например могат да бъдат върнати обратно на търговеца по силата на правото за отказ в 14-дневния срок, като разходите обикновено са за сметка на клиента. Но диск с филм, след разпечатването му не може да върнете. Ако дискът е дефектен, и в двата случая потребителят има друго право – на рекламация. Тогава търговецът следва да поеме разходите по връщането на продукта, който ще бъде поправен, заменен или в някакъв момент ще се стигне до разваляне на сделката и възстановяване на заплатеното от потребителя. „Мисля, че имаме още какво да подобрим в т.нар. потребителска култура, но то е по-скоро в посока на това да не се притесняваме да общуваме пълноценно и с търговците, и помежду си като потребители. Не просто да подминаваме с мълчание или все едно е някаква тайна това, че се случва нещо нередно или пък че ние имаме някакъв проблем. Когато нещата се поставят ясно на масата, когато се потърси съдействие и от самия търговец, тогава шансовете за решаването на един потребителски казус са много по-големи, отколкото ако просто търсим решението в мълчание или пък в допълнителни разходи за покриване на щетата“, завърши Маргаритов.