Обратно към пълната версия на статията »

120 000 ученици наваксват материала с кръжоци

120 000 ученици наваксват материала с кръжоци
A A+ A++ A

Около 120 000 ученици от 1-и до 7-и клас ще имат възможността да се включат в кръжоци, в които да наваксат учебния материал. Дейностите ще се извършват по проект „Подкрепа на успех“, който просветното министерство ще изпълнява по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Той ще бъде финансиран с над 127 млн. лв и ще продължи 30 месеца. „Обхватът на проекта ще е на около 1500 училища и прогнозираме, че ще достигне до 120 000 ученици.“, заяви зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева при представянето на проекта. 920 от тях ще бъдат от тези, които и в момента са идентифицирани като училища с концентрация на деца от уязвими групи. Останалите ще бъдат подбрани по няколко критерии – брой ученици са с над 100 извинени и над 10 неизвинени отсъствия както и тези с ниски резултатите от националните външни оценявания в 4- и 7-и клас по български език и литература, след 7-и по математика и резултатите от задължителната матура по български език и литература след 12-и клас. Занимания на учениците ще бъдат свързани с преодоляване на затрудения в обучението, усвояване на учебното съдържание. Предвиждат се и кръжоци в подкрепа на явяване на държавните зрелостни изпити. Дейностите по проекта ще се провеждат по време на целодневното обучение, през ваканцията и почивните дни. Децата, които ще се включат, могат да бъдат уязвими групи, със специални образователни потребности, както и талантливи деца, които имат проблеми с усвояването на учебния материал по даден предмет. Хлапетата от семейства в родителски конфликт, които са 24 000 в страната, също биха могли да се включат. Подборът на децата ще става с помощта на образователни карти, които ще установяват какви затруднения имат деца. Те ще се попълват от хлапетата с помощта на техните родители. Сачева уточни, че около 47 000 от всички учениците, които се очаква да се включат в проекта, ще бъдат обхванати в дейност дейности, свързани с кариерно ориентиране. В тези занимания ще се включат ученици от 5-и до 7-и клас. Основен фокус е професионалната квалификация и ранното информиране и запознаване професии. 15% от стойността на проекта пък ще бъде насочена към занимания по интереси, свързани с дигитални умения, креативност, технология, изкуства, природни науки. „Особен акцент се слага също върху гражданското образование, екологичното, здравословният начин на живот.“ ,заяви Сачева и уточни, че ще се търси разграничение между финансирането по проекта и това, което се получава от държавния бюджет. „Това са дейности, които подкрепят нашите досегашни усилия по механизма за обхват на децата в образователната система. След като минахме първия етап на идентифициране на децата и близо 40 000 деца бяха включени, логично е да се фокусираме върху това да предотвратяваме отпадането и да задържаме децата в клас чрез дейности, които да подкрепят от една страна педагогическите специалисти, от друга да се отнасят и до индивидуалните потребности на децата.“, заяви Сачева. Тя сподели, че по неофициални данни тази година в образователната система са върнати над 450 деца от чужбина които също имат нужда от подкрепа по предмети, които не са изучавали (български език, история) По проекта се предвижда и почти 10 500 учители да бъдат обучени за ранно идентифицират на учениците в риск. В рамките на проекта ще бъде изработен и инструментариум за ранно идентифициране на учениците, с който да се определят конкретните нужди за индивидуална подкрепа на тези деца., уточни Сачева. След като той бъде готов, учителите ще минат през обучение за прилагането му. По проекта се предвиждат и междуучилищни изяви – състезания, конкурси.